/ Honda, Nissan a Mitsubishi potvrdily jednání o spojení /

Tak už je to oficiální. Poté, co Honda, Nissan a Mitsubishi před pár dny potvrdily rozhovory o různých možnostech spolupráce či propojení, nyní oficiálně oznámily, že jednají o sloučení! Honda a Nissan podepsaly obvyklé MOU (Memorandum of Understanding), tedy dohodu o tom, že zváží možnosti vzájemného spojení a poté rozhodnou o případném sloučení.

Pokud se dohodnou, vznikne nová holdingová společnost, která bude vlastnit obě automobilky, přičemž samozřejmě Honda bude mít většinu v její řídicí struktuře. Nyní vzniká výbor, jenž má prozkoumat, jak spojení nejlépe realizovat po technické stránce. Je potřeba vyjasnit standardizaci platforem, elektronických systémů, společný výzkum a vývoj, výrobu, optimalizaci dodavatelů, distribuci, lidské zdroje a pochopitelně finance. Logicky se totiž bude muset některá ze značek rozloučit se svým engineeringem, protože automobilky spolu nemají v tuto chvíli společné naprosto nic.

Rozhodnuto by mělo být do června 2025 a pokud bude jednání úspěšné, ke spojení dojde v dubnu 2026. Je důležité říci, že nevznikne žádná značka Hnissan, ani se nebude prodávat Nissan Z s logy Honda. I přes společný technický základ budou mít obě značky svou vlastní identitu.

Mitsubishi není součástí MOE Hondy a Nissanu, ale má s nimi vlastní MOE, aby „prozkoumala možnost účasti, zapojení a sdílení synergií Mitsubishi Motors“. Ale popravdě řečeno mu nic jiného, než se do nového holdingu zapojit, nezbývá. Aktuálně toho s Nissanem, jenž je největším akcionářem, nemá moc společného, což jen ukazuje, jak moc nefunkční byla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, ale i to bude muset změnit.

„V éře změn v automobilovém průmyslu studie mezi společnostmi Nissan a Honda o obchodní integraci urychlí efekt maximalizace synergií, což přinese vysokou hodnotu také do spolupráce s Mitsubishi Motors,“ řekl k tomu generální ředitel Mitsubishi Takao Kato. „Abychom realizovali synergie a co nejlépe využili silné stránky každé společnosti, budeme také zkoumat nejlepší formu spolupráce.“

Kupodivu se vůbec nemluví o postoji Renaultu, jenž je největším akcionářem Nissanu, Francouzi vydali pouze krátké oznámení, že „“zváží všechny možnosti založené na nejlepším zájmu skupiny a jejích akcionářů“.

Mimochodem všimněte si diametrálně odlišných komentářů obou zainteresovaných značek k MOE. „Dnešek představuje klíčový okamžik, kdy zahajujeme diskuse o obchodní integraci, která má potenciál utvářet naši budoucnost,“ řekl generální ředitel společnosti Nissan Makoto Uchida. „Věřím, že pokud si to uvědomíme, můžeme spojením silných stránek obou společností poskytnout zákazníkům po celém světě, kteří oceňují naše značky, bezkonkurenční hodnotu. Společně pro ně můžeme vytvořit jedinečný způsob, jak si užívat vozy, kterého by žádná ze společností sama nedosáhla.“ Naproti tomu vyjádření šéfa Hondy už nemůže být rezervovanější: „Honda a Nissan jsou dvě společnosti s výraznými silnými stránkami. Stále jsme ve fázi zahájení přezkumu a ještě jsme se nerozhodli pro obchodní integraci, ale abychom našli směr pro možnost obchodní integrace, snažíme se být jedinou vedoucí společností, která vytváří novou hodnotu mobility prostřednictvím chemické reakce, která může být řízena pouze syntézou obou týmů.“

Z Tokia tedy žádný velký jásot, což jen potvrzuje spekulace, že tohle celé není úplně z hlavy Hondy, ale že je do fúze tlačena japonskou vládou. Jak moc velký vliv na Hondu může ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu (METI) mít, opravdu těžko soudit, ale zjevně hodně velký. Tak snad ji to nedostane do problémů…