/ Honda Marine slaví 60 let /

V našem regionu je značka Honda Marine z celého portfolia Hondy asi nejméně známá, ale výroba závěsných lodních motorů patří k základním kamenům podnikání společnosti, začala pouhý rok poté, co Honda vstoupila do automobilového byznysu s modely T360 a S500. V roce 1964 vznikl první lodní motor Honda, takže je to letos 60 let; jen tak tak jsem to stihl. 😉

Jak už to u Hondy bývá, na (tehdy) novém projektu si dala záležet. Soichiro Honda byl toho názoru, že „plavidla nesmí znečišťovat vodu“, což dosavadní dvoutakty dělaly, proto nechal postavit vůbec první čtyřtaktní závěsný motor. Jevilo se to jako naprosto šílený nápad, protože Honda GB30 byl silně nekonkurenceschopný produkt – drahý a technicky komplikovaný. Ale kvalita a odolnost motoru si zákazníky získaly a motivovaly i konkurenci – dnes je 75 % všech lodních motorů na světovém trhu čtyřtaktních a u Hondy samozřejmě všechny.

Honda přitom nevyrábí lodní motory jen pro sebe, všechny motory japonské firmy Tohatsu od 60 do 250 koní jsou od Hondy a počátkem milénia dodávala i motory pro dnes už zaniklý Nissan Marine. Pro Hondu Marine v současnosti vyrábí některé loděnice čluny v exkluzivních specifikacích a Honda si také nechává vyrábět nafukovací čluny pod vlastní značkou HonWave. Samotné portfolio motorů dnes sahá od 2,3 k do 350 koní s produkcí téměř 2,2 milionu kusů ročně. A co se plánů do budoucna týče, V10 nebo V12 už fakt nečekejte, ale portfolio Honda Marine se rozšíří už brzy o elektromotory, první z nich jsou teď ve fázi testování.

O letošních šedesátinách Hondy Marine se díky tradičně preciznímu marketingu Hondy moc neví, dokonce i první produkční motor V8 od Hondy byl představen už vloni (i když prodej začal symbolicky opravdu až letos), ale s japan-cars.cz vám prostě nemá šanci nic uniknout. 😉