Vypadá to, že nedávno oznámené finanční problémy Nissanu vytváří efekt sněhové koule. Už ani o všem nepíšu, aby příznivci značky nepomýšleli na seppuku, ale je zjevné, že to v automobilce už několik let vře a vyskakují nové a nové skutečnosti. Zjevně neschopné aktuální vedení má uvnitř společnosti početnou opozici, která ale bohužel nemá reálnou sílu cokoli změnit, tak je teď alespoň mnohem více slyšet v naději, že spojení s Hondou přinese změny. Tito nespokojenci vyčítají Uchidovi, že je pouze obchodník a o autech neví vůbec nic, což asi bude pravda a že signály, že je s Nissanem něco špatně, byly vidět už v roce 2018 a vedení je zcela ignorovalo. A nejen to, objevují se i názory, že špatná rozhodnutí byla dělána ještě mnohem dříve a jako příklad je dávána pýcha inženýrů Nissanu – hybridní systém e-Power.
Systém Nissan e-Power samozřejmě znáte. Jedná se o hybridní systém, v němž kola pohání výhradně elektromotor (popřípadě dva u AWD verze 4orce) a spalovací motor plní pouze roli generátoru. Je to tedy vlastně takový elektromobil s range extenderem, jenž vyčerpal energii z akumulátorů. Nissan, poblázněný vidinou rychlého přechodu na elektromobily toto řešení oficiálně považuje za nejlepší mezičlánek mezi ICE a BEV a láká zákazníky na projev elektromobilů za cenu hybridu.
Ba co víc – toto technické řešení je vedle systémů Toyoty a Hondy výrobně a konstrukčně velmi levné a přitom se dá prodávat za jejich ceny, což je další plus. Jenže kritici z řad Nissanu jsou jiného názoru. Podle nich je absence přímého propojení spalovacího motoru s koly, které má Toyota i Honda, naopak klíčovým důvodem, proč Nissan v Americe tak zaspal s hybridy, přestože (zdánlivě) dostupnou techniku má. Problémem range extenderu e-Power je totiž dálniční provoz, respektive obecně jízda vyšší rychlostí, kdy má benzinový generátor kvůli ztrátám větší spotřebu než normální spalovací motor, o konkurenčních hybridech nemluvě. A něco takového není možné v USA, kde auta tráví většinu času právě na dálnicích, vůbec prodávat.
V Nissanu se prý zvažovalo podobné technické řešení jako je Honda i-MMD, které má pro dálniční provoz stálý převod na kola, ale nakonec dostal přednost stávající setup. Nissan totiž vůbec neočekával, že by se mohla Amerika zbláznit do hybridů. Pro Japonsko je totiž e-Power naprosto funkční řešení a v Evropě s ním také lze celkem dobře žít. Navíc vypadal cool ten elektromobilový projev a samozřejmě velmi sexy byly výrobní náklady. Nadějí by mohla být spolupráce s Hondou a převzetí i-MMD, ale to je v tuto chvíli hodně nejistá karta, navíc s příliš dlouhou dobou na realizaci, i kdyby vše šlo, jak má. Ale nebojte, Nissan už prý má určité řešení a přijde velmi brzy, o tom zase příště. 😉