Toyota se v poslední době proslavila svým otevřeným zpochybňováním elektromobilní doktríny, čímž získala plusové body asi u všech – s výjimkou zelených mozků a aktivistů, ale také tím, že se chlubí (údajně) záměrně pomalým náběhem elektrických modelů, jenž má reflektovat nedávný pokles popularity EV. To už ale samozřejmě není nic k chlubení, protože všichni vědí, že to není záměr, ale obrovská ztráta na současné EV leadery. A bez ohledu na prodejní čísla je velmi nemoudré přenechávat trh konkurenci úplnou absencí EV modelů nebo nabídkou málo konkurenceschopných produktů. Mohlo by se stát, že si rivalové bez větších problémů vytvoří základnu (dost možná) loajálních zákazníků, kteří budou svou spokojenost hlásit dál.
Toyota ale samozřejmě ze všech sil dohání ztrátu a připravuje se na expanzi, přičemž významným dílem skládačky bude nová továrna na elektromobily v Číně. Tam Toyota auta v současnosti vyrábí ve dvou joint-venture podnicích s čínskými FAW a GAC a právě tito partneři mají zásluhu na tom, že je EV portfolio Toyoty v Číně už celkem konkurenceschopné. Nová továrna ale vznikne (patrně už v roce 202) tentokrát bez čínských partnerů a měla by vyrábět elektrické automobily značky Lexus.
Vzhledem k tomu, že Toyota svou pozici v Číně postupně ztrácí (jako ostatní japonské i evropské značky) a Lexus není zrovna masová značka, lze předpokládat, že se tam budou elektrické lexusy vyrábět i na export.
Toyota v současnosti údajně jedná s čínskou vládou o daňových pobídkách, pozemkových grantech – a samozřejmě možnosti výrobní závod stoprocentně vlastnit. To totiž donedávna nebylo možné. Teď už to možné je (viz Tesla), ale je to administrativně velmi komplikované a samozřejmě plně závislé na libovůli příslušných pohlavárů.
Pokud se ptáte, proč zrovna Čína, na níž teď dopadají vysoká cla a odkud se i kvůli stále dražší lodní dopravě a růstu mezd řada firem stahuje, myslím si, že si Toyota chce pojistit přístup k bateriím. V Číně (a Čínou z velké části ovládané Africe) jsou obrovské zásoby surovin pro výrobu baterií, ale ty mohou být vyvezeny jedině ve výrobcích s přidanou hodnotou (ne jako lithium na absurdistánském Cínovci), tedy akumulátorech. A kdyby šlo z různých důvodů do tuhého, budou zcela jistě upřednostňovány dodávky akumulátorů do čínských továren.