Předevčírem se objevily informace, že ke spojení Hondy, Nissanu a Mitsubishi nejspíš nedojde, protože Honda na Nissan příliš tlačí. Teď jsme už trošku chytřejší ohledně toho, co se aktuálně mezi oběma firmami děje. Definitivně by sice mělo být jasno až v polovině měsíce, ale teď se pojďme podívat, kde to momentálně drhne a proč.
Výše jsem před pár dny psal, že problém nastal, protože Honda chce mít údajně nad Nissanem plnou kontrolu. Proč se to změnilo z původní vize holdingu víceméně nezávislých firem? Nissan prý v rámci jednání představil (blíže neupřesněný) plán na revitalizaci a restrukturalizaci. Honda jej však považuje za nedostatečný a je přesvědčena, že v tomto rozsahu změny partnerskou automobilku nezachrání, což by samozřejmě byl problém – pro obě společnosti. Představa Hondy totiž údajně je, že Nissan musí ztrojnásobit zisk, což ale nevypadá moc reálně.
Honda proto zřejmě navrhla kompletní převzetí Nissanu a jeho přeměnu na dceřinou společnost, vedenou manažery Hondy. Jenže Nissan s tak masivním zapojením Hondy do svého fungování nesouhlasí a proto to v tuto chvíli vypadá, že se obě strany nedohodnou a to i navzdory tomu, že Hondě šlape na krk japonské ministerstvo průmyslu (MLIT), které nechce, aby tradiční značka jako Nissan skončila pod kontrolou nějaké zahraniční firmy.
Situaci ještě komplikuje aktuální dění v USA. Pokud skutečně dojde k uvalení cla na zboží z Mexika, Nissan bude mít ještě mnohem větší starosti, protože tam vyrábí modely Infiniti QX50, QX55, Sentra, Kicks a Versa.
Některé zdroje uvádí, že Nissan rozhovory už ukončil a Uchida oficiálně informoval Mibeho, ale jistotu zatím nemáme. Ale co je hlavní – nevíme, co Nissan bude dělat (a s kým), pokud to s Hondou nedopadne. Spekuluje se, že Nissan už rozehrává další hru a chce spolupracovat s „technologickou společností z USA“. Přemýšlím, kdo by asi mohl mít zájem. Bohatá Tesla, která zpomaluje v oblasti elektroaut? Nebo Apple, které vyhodilo miliardy dolarů za vývoj ničeho? Nebo Bill už neví, co s penězi? Je to fakt thriller. 😉