Vzpomínáte, jak ještě před pár lety roadster Mazda MX-5 lámal prodejní rekordy v kategorii sportovních aut a přepisoval (vlastní) zápisy v Guinessově knize rekordů? Tak to už je opravdu definitivně minulost. Doby, kdy miata byla s přehledem nejprodávanější sportovní auto na planetě, už jsou nejspíš pryč, teď už nedominuje ani kategorii kabrioletů. Co se to tedy vlastně děje a proč?
Když se podíváme na prodeje kabrioletů v Evropě za loňský rok – jak to zhruba odhadujete? Mazda MX-5 musí být jasná jednička, ne? Ne, bohužel. V roce 2024 se tady prodalo nejvíce kabrioletů Mini – skoro 11 900 kusů. Já vím, ve skrytu duše jste to možná tušili, miníky potkáváme docela často. Ale druhé místo taky fajn, ne? Určitě, jenže to patří Vokswagenu T-Roc s 10 691 auty. Jo, to je to trochu zvláštní crossover cabrio. Možná je to rouhání (já bych zase nebyl tak přísný), ale považte – otevřený golf už je minulostí a právě crossover T-Roc je poslední kabrio od VW. Kabrio, které zná svou smrt – v roce 2027 se přestane vyrábět – bez náhrady. Bude v té době ikonický evropský výrobce otevřených aut fakt definitivně bez kabrioletů?
Ale to jsem trochu odbočil. No dobře, je to trochu nečekané, ale máme tedy miatu v Top 3, to je tutovka, že? Ehmmm, třetí je – sedíte? Tak vezměte místo. Třetí je Porsche 911(!) s 8120 kabriolety. What? No dobře, ušetřím vám trápení. Mazda MX-5 není ani čtvrtá, tam najdete BMW 4 se 7251 kusy. Obsadila až 5. místo s 6455 auty, před BMW Z4 s 5499 exempláři.
Jako militantní miatař to nesu hodně těžce a ptám se – co je špatně? Čtvrtá generace letos oslaví deset let. To je hodně. Ale je to moc i na kabriolet? Má Miata po deseti letech nějaké zásadní vady, které by zákazníky odrazovaly? Gumovou karoserii, zdechlý motor, mizernou převodovku, zastaralý design? Děláte si srandu? Miata je stále v top formě, jen se prostě neprodává. I když – neuškodilo jí, že šla, co se velikosti a užitné hodnoty týče, až moc na dřeň?
Možná za to může její dlouhověkost. Jasně, dneska už se většinou auta nemění po třech letech a dost lidí si koupí modernizovanou verzi stávajícího oblíbeného auta. Ale když vyrábíte auto deset let – fakt si stejné auto koupíte potřetí? A co si myslíte, že se stane letos s prodeji poté, co bude v nabídce jen s motorem o objemu 1,5 l?
Jenže se obávám, že problém není ve věku MX-5. Spíš to vypadá, že o kabriolety ztratila zájem střední třída. Vypadá to že otevřená auta už zajímají jen bohaté Evropany, utrácející výhradně za prémiové kabriolety. A pro ty je miata pod rozlišovací schopnost. Nemyslím si ale, že by proto hodila Mazda roadster MX-5 do koše, je to dnes už mnohem větší ikona než RX s nějakým wankelem, ale ani loňských 8103 aut v USA nezavdává velký důvod k optimizmu. Miata se v portfoliu Mazdy určitě udrží a vůbec nepochybuji o příchodu 5. generace, ale už to nevypadá jako moc dobrý business plan. 🙁
Model | Prodej 2024 |
Mini One/Cooper | 11 895 |
Volkswagen T-Roc | 10 691 |
Porsche 911 | 8120 |
BMW 4 Series | 7251 |
Mazda MX-5 | 6455 |
BMW Z4 | 5499 |
Mercedes CLE | 4918 |
Porsche 718 Boxster | 4848 |
Audi A5/S5 | 4572 |
Jeep Wrangler | 3909 |
1 komentář
Rikuo
Press F to pay respect
Komentáře jsou uzavřeny.