Už jsme si zvykli, že ať už se objeví v jakékoli zemi jakákoli anketa, japonské automobilky slíznou smetanu a umístí se na předních pozicích; snad v výjimkou Nissanu, jemuž se v posledních letech moc nedaří. A samozřejmě s výjimkou zfalšovaných (ADAC), popřípadě naprosto nicneříkajících (TÜV Report) průzkumů z Německa. Tak teď se podíváme na jednu anketu, která vypadá, jako z nějakého paralelního vesmíru, v němž se Japonsko stalo asi kolonií Bhútánu. 😀
Jedná se o Americký J.D. Power Dependability Study 2025, zkoumající spolehlivost tříletých aut, tedy vozů modelového roku 2022. A tento průzkum dopadl pro japonské automobilky, de facto na dvě výjimky, dost tristně. Těmi výjimkami je Mazda a Toyota, respektive Lexus. Ty obsadily první, třetí, a čtvrté místo. Teď přemýšlím, jestli čtvrté místo pro Toyotu zvyklou na první a druhá místa vlastně také není 4. příčka zdrcující neúspěch. 😉

Pak není dlouho nic, až Honda na 12. místě, de facto na průměru autoprůmyslu. A zbytek už je podprůměr – Infiniti (to na dnešní poměry vlastě zazářilo), Subaru, Nissan a děsivé výsledky vykázala tentokrát Acura a Mitsubishi.
J.D. Power konstatuje, že průzkum pro rok 2025 vykazuje nejhorší výsledky od roku 2009! Už druhý rok po sobě byl největší bolestí automobilek infotainment, obsadil polovinu seznamu nejběžnějších potíží. Konektivita s Androidem a Applem byl pak vůbec nejčastější problém, poskočil z 6,3 případů ze 100 na 8,4 případů. Analytici také připomínají, že jde o auta z doby, kdy svět upadl do všemožných covidových uzávěr a restrikcí, což patrně vedlo obecně ke snížení kvality produkce kdečeho a podepsalo se to i na automobilech. Z toho plyne, že pokud budete kupovat ojetinu, asi by stálo za zvážení vyhnout se modelovému roku 2022 a zřejmě i 2023 – jde o auta, vyráběná vždy cca od poloviny předchozího roku, tedy od 6/21 do cca 5/2023.
Každý má nárok na nějakou slabší chvilku, což ukazuje i tato statistika, ale jedna věc je jistá – můžete si o Toyotě myslet, co chcete, ale nelze přehlédnout, že ani ona, ani Lexus prakticky nepřipouští v průzkumech žádná zaváhání (i když také nemá vše absolutně pod kontrolou), která se občas dějí u dalších silných značek Hondy, Subaru a Mazdy.
Jinak opravdu pozoruhodný je na letošním JD Power Dependability Study 2025 obrovský nepoměr mezi jakž-takž Hondou a její performance značkou Acura, která měla o čtvrtinu vyšší množství potíží. Jako vždy také musím upozornit na tradičně dobré výsledky značky Buick. Což o to, letos se vedlo celému General Motors, ale Buick je dlouhodobým šampionem a obsazuje tradičně přední příčky. Buick je totiž značka se skutečně děsivým věkovým průměrem majitelů (naposledy jsem zaznamenal něco přes 80) a z takových lidí těžko dostanete nějaké relevantní informace o kondici jejich auta.
Součástí ankety je i seznam nejspolehlivějších aut v daných kategoriích. Celkovým vítězem je Toyota Avalon a japonské značky mají i další dílčí úspěchy – konkrétně Toyota Corolla, Subaru Impreza, Toyota Camry, Nissan Altima, Toyota RAV4, Mazda CX-5, Lexus RX a GX, Nissan Murano, Toyota Venza, Nissan Kicks, Subaru Crosstrek, Mazda CX-9, Toyota Tacoma a Toyota Sienna.


