/ Mazda má bizarní(?) patent na chlazení motoru… střechou! /

Už dlouhé desítky let jsme si zvykli, že se poté, co skončily vzduchem chlazené motory, o regulaci teploty motorů aut stará chladič s termostatem, umístěný za předním nárazníkem – a to i v případě, že je motor uprostřed nebo vzadu. Ale Mazda se zase jednou 😉 zamyslela a ke stejnému účelu chce použít potrubí, vedené střechou! Ne, nejedu v ničem a to množství taky nesouhlasí. 😀

Já vím, zní to šíleně, ale dejte tomu chvilku.

Nový patent Mazdy představuje systém, který sice stále má chladič na obvyklém místě, ale okruh je rozšířen o žebřík(y), instalovaný mezi střechou a stropnicí kabiny. Mazda tak chce efektivně využít velké plochy střechy k aktivní regulaci teploty chladicí kapaliny.

Například když je střecha při parkování horká, po nastartování studeného motoru se využije z ní získané teplo, aby se motor co nejrychleji ohřál. Při jízdě po dálnici lze naopak využít vzduchem ochlazovanou střechu k chlazení kapaliny bez nutnosti přivádět vzduch k chladiči, což zvyšuje odpor vzduchu. Zdvojený a izolací oddělený okruh ve střeše lze navíc v případě potřeby využít i k pomocnému vytápění kabiny. V tomto případě se myslí i na bezpečnost a v případě havárie se okruh ve střeše uzavře a je aktivováno hygroskopické činidlo, aby voda nepopálila posádku.

Vypadá to jako dobrý nápad, který má vlastně jen dvě nevýhody – bude potřeba mnohem více chladicí kapaliny (což není takový problém) a zvýší se váha auta v tom nejméně vhodném místě – nahoře, přičemž samozřejmě nepůjde kombinovat s panoramatickou střechou. Je také otázkou, zde to není jen patent do statistiky a jestli vůbec bude na nějakém autě použitý. Výhody totiž musí vyvážit nevýhody.