Kdo by si ještě před nějakými 20 lety pomyslel, že se výrobce nejnudnějších aut na světě pasuje do role zachránce sportovních aut. Začalo to docela nenápadně spoluprací se Subaru na modelu GT 86 (GT86) a od té doby se představila celá řada sportovních aut i sportovních verzí klasických modelů – a to nepočítám kvanta sportovně laděných GR Sport a TRD variant. Ba co víc – s násilně prosazovanou elektrifikací Toyota v oblasti sporťáků se spalovacími motory nepolevuje, spíše naopak.
Teď se o sportovní budoucnosti rozpovídalo několik vysoce postavených manažerů Toyoty a neřekli sice asi nic, co bychom už nevěděli nebo netušili, ale pojďme si to po čase zase trošku shrnout, protože Vice President for Sales and Marketing u australské Toyoty řekl, že se sportovní auta budou vyrábět ještě „hodně, hodně dlouho“.
Tak předně – Toyota oficiálně potvrdila návrat modelu Celica a už si i nechala registrovat označení GR Celica. Současně potvrdila, že model Supra zůstane v nabídce i poté, co skončí „spolupráce“ s BMW, které úplně ruší model Z4. A opatrně se mluví také o návratu modelu MR2, jenž naznačil nejen koncept FT-Se, ale i nedávná studie GR Yaris M. No a dál samozřejmě pojede i GR86, navíc tentokrát ve vývojové režii Toyoty. Navíc to vypadá na další malý sporťák v kooperaci se Suzuki a Daihatsu a samozřejmě dál pojedou GR verze yarisu a corolly a dost možná i dalších modelů.
Já vím, je těžké tomu uvěřit. Když se o nových modelech spekulovalo pár let zpátky, mělo se zato, že něco bude s ICE, něco s hybridem a něco elektrické. Takže teď je to o to složitější, že se v případě celicy, supry a MR2 mluví o použití stejného motoru – nově vyvinutého G20E, jenž byl vyvíjen tak, aby sloužil zároveň jako základ pro jednotku pro motorsport, zvládne uložení napříč i podélně a umí spalovat biopaliva. Jak se tři auta podobné velikosti a parametrů mezi sebou poperou o zákazníky? nabízí se samozřejmě určité rozdělení díky pohonu – Celica bude určitě AWD, MR2 bude MR a Supra FR. Bude to (kromě designu) stačit?
A to nesmíme zapomínat, že se co nevidět představí sportovní GT, dost možná s logem GR, tedy GR GT, které by mělo být takovým meziznačkovým projektem pro fandy Toyoty i Lexusu, ale možná to nakonec bude Lexus LFR. Každopádně zcela určitě s novým V8 4,0 l twin-turbo. A to ještě Toyota tvrdí, že „prioritou“ jsou i elektrická sportovní auta.
Zní to úžasně, že? Jedna věc by mě ale opravdu zajímala – kde na to chce Toyota najít kupce? V době, kdy i prémiové značky škrtají celé modelové řady nebo je alespoň slučují a v době, kdy se na planetě prodá ročně pár desítek tisíc MX-5 a GR86 …a v době, kdy má Ford Mustang nejhorší prodejní výsledky v dosavadní historii, se mi to jeví jako naprosto šílený projekt. Úžasný, fantastický, skvělý, ale fakt naprosto šílený…