Současná generace roadsteru Mazda MX-5 stárne a stárne a prodeje jsou horší a horší. Možná i proto manažeři automobilky poodhalili informace o nástupci, který bude naštěstí zase takový, jak jsme si Miatu zamilovali – malý, lehký a s benzinovým motorem, nanejvýš v kombinaci s nějakým skromným mild hybridem. Ale! Před pár dny Mazda zveřejnila patent, označený jednoduše „Electric car“, ukazující zakomponování elektrických komponentů pohonu do auta s karoserií MX-5!
Malý otevřený sportovní automobil na patentových nákresech nemá dnes stále běžnější (a užitečnou) skateboardovou platformu s bateriemi v celé podlaze, takže by tuto techniku bylo teoreticky možné implementovat do stávajícího modelu, respektive do jeho připravovaného nástupce. To ale není nic neobvyklého, MX-5 na baterky vám už dneska na přání postaví kdekdo. Co je tedy myšlenkou nového hirošimského patentu?
Mazda navrhla takové uspořádání baterií a umístění elektromotoru, které má zajistit nejen ideální rozložení hmotnosti 50:50, ale současně také minimalizovat účinky setrvačných sil. Akumulátory tedy umístila do středového tunelu tam, kde běžně bývá převodovka a hnací hřídel. Těžiště vozu je tak velmi blízko středu vozidla. Za nimi je v tunelu instalován elektromotor, jenž je spojen krátkou hřídelí se zadním diferenciálem. Je to sice skvělý nápad, ale asi vám musí být jasné, že s tímto množstvím baterek auto daleko nedojede, možná by to mohlo fungovat, pokud by šlo o SSB s dvojnásobnou kapacitou. 😉
Nicméně návrh počítá i s dalšími prostory pro případné umístění baterií co nejblíže středu auta – menší sady článků se nachází za každým sedadlem a jedna také může být v podlaze před sedadlem spolujezdce, aby současně kompenzovala váhu řidiče. Zatím je to samozřejmě jen teorie, kterou Mazda vůbec nemusí realizovat, tak nepropadejte panice. 😀

