Mazda je snad už poslední významnou automobilkou, která nepředstavila svou vizi pro nadcházející roky, v nichž se výrobci neobejdou bez masivní elektrifikace. Jistě, už víme, že Mazda vyvíjí nový spalovací 2,5l motor Skyactiv-Z, že postaví továrnu na battery packy, že vyvíjí vlastní hybrid, ale zatím to celé působilo dost chaoticky a automobilka to navíc korunuje invazí ve vlastním designu zabalenými čínskými elektromobily, aniž by se nějak snažila zpropagovat vlastní budoucí techniku elektromobilů. Teď se ale konečně objevilo něco trošku konkrétnějšího.
Mazda si dobře uvědomuje nejistotu, v jaké se dnes nachází elektromobily, takže potřebuje pružně reagovat na zrovna aktuální trendy. Současně to ale znamená, že musí mít k dispozici veškerou potřebnou techniku, ne se (jako doposud) tvářit, že BEV vlastně vůbec nepotřebuje. Už za dva roky však bude mít k dispozici jak nový spalovací motor Skyactiv-Z, tak full hybrid, ale i elektromobil.
Vyvíjený Skyactiv-Z bude určen jak pro samostatnou instalaci do automobilů, tak pro kombinaci s mild hybridy, ale i full hybridy – a také pro šestiválcový plug-in hybrid. Jako první jej ve formě hybridu dostane v roce 2027 nová generace SUV CX-5. Dále se rozšíří portfolio plug-in hybridů, využívajících Wankelův motor jako generátor. I do nich budou implementovány zkušenosti z vývoje Skyactiv-Z.
A teď to hlavní – v roce 2027 bude představen první elektromobil (zjevně crossover 😉 ) z vlastního vývoje a Mazda slibuje, že bude tak zábavný jako obdobné konvenční modely značky. Tedy – vlastního alespoň částečně. Mazda už má rozjetou spolupráci na vývoji a výrobě akumulátorů s Panasonicem a spolupracuje i v oblasti elektromobilů, jen neřekla s kým (Toyota? Changan?). To jí ušetří 50 % času vývoje a 40 % investic do vývoje. U BEV je ale klíčová také výroba, která se dost zásadním způsobem projeví na ceně elektromobilů.
Mazda nebude stavět novou továrnu na elektromobily, ale přepracuje stávající výrobní linky tak, aby byly schopné současně vyrábět běžné automobily i BEV a pružně reagovat na nárůst poptávky na jeden či druhý typ vozidel. To je zrovna věc, která u jiných značek moc nefunguje, nicméně Mazda zvažuje využití výrobních zařízení „bez kořenů“ – výrobní linky by byly postaveny z automaticky řízených vozidel (AGV). Takové řešení bude samozřejmě také výrazně levnější, než stavba nových hal.
Méně blechaté fotky se mi zatím nepovedlo získat 😉




