Musím říct, že mi Honda dneska připravila opravdu nečekané – a popravdě řečeno velmi příjemné překvapení. Představila totiž exponáty pro ikonickou autařskou akci Goodwood Festival of Speed (o nich zase příště) a kromě očekávané výstavní premiéry Hondy Civic Type R Ultimate Edition a už notoricky známého prototypu Honda Prelude se totiž ukáže také „nový koncept městského elektromobilu Honda Super EV“. A to je opravdu velké překvapení – hned ze dvou důvodů.
Když se naposledy u Hondy mluvilo o městském elektromobilu, zrovna končila Honda e, protože „evropští zákazníci nemají zájem o elektrické minivozy“. To byla samozřejmě nehorázná blbost. Mají, ale nesmí mít cenovku Tesly Model 3 a dojezd koloběžky. Od té doby (jaký šok) naopak městských EV v Evropě přibylo a najednou se nám tu ukazuje Honda Super EV?
Druhým důvodem mého překvapení je, že se takové auto neobjevilo v žádných plánech Hondy do dalších let. Tedy vlastně ano, ale… nejedná se o klasický automobil.
Honda chce příští rok v Japonsku prodávat elektrickou verzi stylového kei hatchbacku N-ONE. Jenže Honda N-ONE bude mít letos na podzim pět let, má cenu implementovat do takového auta elektrický pohon? Jistě, minulá generace se vyráběla skoro sedm a půl a první elektrické kei Honda N-VAN přišlo po šesti letech, ale konkurence v BEV je stále větší…
…a nemůžu si pomoct, ale to auto na fotce vypadá jako kei… Malé, hranaté, s vysokou přídí, poměrně malými koly a kulatými světlomety by to klidně mohla být třetí generace N-ONE. Navíc to nevypadá jako koncept, ale spíš jako funkční prototyp v maskovací fólii. Navíc jsem před časem četl rozhovor s designérem N-ONE, kde vysvětloval, že se špatně znovu a znovu „vyplachuje“ ten samý retro styl původní Hondy N360 a že je potřeba se posouvat dál, což by naznačovaly hranatější tvary auta na fotce.

Je to samozřejmě jen moje teorie, ale představte si to – návrat japonských kei aut do Evropy v podobě Hondy N-ONE. Japonské elektrické kei by samozřejmě bylo bez těch pěkných vyboulených blatníků, připomínajících Hondu City Turbo II a se subtilnějším nárazníkem a samozřejmě 63koňovým motorem. Ale stejně jako v případě Suzuki Jimny Sierra/Nomade by mohla existovat ne-kei verze s vytaženými blatníky, prahy a nárazníky a zajímavým výkonem. A ta by se mohla prodávat v Evropě jako nové městské miniauto.
Tak a teď mi řekněte, jestli jsem se úplně nezbláznil. 😉 Samozřejmě tam jsou určitá „ale“, hlavně pasivní bezpečnost, která aktuálně není u kei zrovna podle aktuálních EuroNCAP standardů, ale s tím si díky prostorově úspornějšímu elektropohonu dokáží inženýři poradit. A také se v tuto chvíli nikde nepíše, že se „koncept Honda Super EV“ dostane do Evropy. Ale proč jinak takovou věc s bodykitem ukazovat zrovna v Goodwoodu ve společnosti CTR a Prelude? Uvidíme, co se z toho vyklube, třeba budu moci říct „já to říkal“. 😀

