/ MX-5 a GR86: nové generace se vyvíjí společně! /

Tedy asi. Možná. Prý… S touto dost šokující informací přišel japonský časopis Best Car ve svém nejnovějším vydání. A ten je známý tím, že jeho predikce občas neočekávaně trefí hřebíček na hlavičku. Jenže v drtivé většině případů strašně, ale fakt strašně kecá. 😀 Takže který případ to teď bude?

Automobilky samozřejmě musí šetřit a spojují dílčí vývoj, komponenty a nezřídka i kompletní auta a podle BC došla bída i na kozá… chci říci Mazdu. Pravda, současná generace se spíš neprodává než prodává, ale to asi automobilku netrápí, protože díky výraznému prodloužení životního cyklu už bude nejspíš dávno zaplacená. Nicméně situace na trhu sportovních aut je čím dál horší a návratnost samostatně vyvíjeného sporťáku už nemusí být ani zdaleka jistá a tak se pánové Moro a Toyoda měli dohodnout na spolupráci.

Z toho, co teď víme, si myslím, že je celé nesmysl. Už samotná Toyota GR86 v některých ohledech mezigeneračně trošku zdevalvuje, novější, modernější a dokonce i lehčí (a možná i tužší) platformu Subaru totiž má vyměnit za „spodek“ z Lexusu IS. A to je, uznejte, už slušné retro. Navíc je třeba vzít v úvahu, že správný roadster nevzniká tím, že se vezme kupé a flexou uřízne střecha. Kvůli obecně mizerné tuhosti otevřených aut se musí konstruovat úplně jinak a začíná to už u platformy. A že je Mazda na tu svou (poprávu) hrdá, nemusím připomínat. Myšlenka platformy IS mi z tohoto pohledu přijde naprosto absurdní.

Další velký problém je velikost (a váha). Ačkoli jsou Toyota GR86 a Mazda MX-5 už od pohledu malá auta, v rámci kategorie se pohybují spíš na opačných stranách třídy, současné generace dělí přes 30 cm na délku a přes 20 cm na rozvoru. Spekuluje se, že se GR86 zvětší (mj i proto, že tloustneme 😀 a aby mu nebyla platforma lexusu moc velká) a určité mírné zvětšení se prorokuje i v případě typu Mazda MX-5 (aby bylo místo i na schránku před spolujezdcem 😀 ), ale stejně – dostat cca čtyřmetrové auto na těžkou platformu, navrženou na 4,7m kupé (Lexus RC) s rozvorem 2,7 m, to by asi byla výzva.

Přesvědčil jsem vás? To je fajn.
Jenže Best Car nasazuje fakt těžký kalibr. Tvrdí totiž, že plány na využití platformy IS malou sportovní toyotou jsou dávno v koši a že – sedíte? – tentokrát využije modifikovanou platformu roadsteru Mazda MX-5! A protože se má Toyota GR86 představit už příští rok, v Toyota City prý už drahnou dobu pobíhají inženýři Mazdy, kteří mají usnadnit modifikaci své platformy pro větší GR86! Tak na to se už nedá říct ani popel, to je opravdu neprůstřelná teorie. Navíc každé auto bude mít vlastní motor, takže společné bude jen to, co není vidět – a to by bylo moc dobře. Tak uvidíme, jestli se nám po Subayotě opravdu rýsuje Mazdayota (tedy pardon, pro jemnocitnější povahy Toyozda. 😀