/ IAA 2019: japonské barvy hájí pouze Honda /

Letošní IAA je z pohledu Japan Cars na hranici totálního „provaru“ – zatímco Ženeva byla plná novinek a krásných konceptů, ve Frankfurtu hájí japonské barvy jediná značka – Honda. Stánku dominuje produkční verze elektromobilu Honda e, který byl k vidění hned ve třech barvách – tradiční bílé, šedé a žluté. Přestože bílá se k autu hodí a zdůrazňuje retrolinky povedeného designu, šedá vypadá velmi elegantně a hravá žlutá by mohla nadchnout lepší polovičky.

Při bližším ohledání zaujme e hned několika „vychytávkami“. Na prvním místě jsou pochopitelně kamery místo zrcátek, vypadá to ultramoderně a přitom se to k retro zbytku karoserie perfektně hodí, stejnou lahůdkou jsou bezrámové přední dveře. Po usednutí za volant na člověka, který Hondy zná, dýchne důvěrně známá atmosféra v podobě volantu, páček ovládání blinkrů a stěračů a zrcátek. Naopak „vytesaná“ palubní deska působí smíšeným dojmem – na straně jedné je to trochu moc prkenné, na straně druhé je to prakticky všechno pokryté řadou displejů a tak si člověk připadá jak v kosmické lodi. Perfektní je „dřevěný“ dekor palubky a především pak skvělé vypadá středová konzola, se kterou jsem se měl chuť mazlit – pokud znáte japonské dřevěné misky, tak přesně takovým uhlazeným dojmem působí na oko i na omak. Aby displejů nebylo málo, je i místo vnitřního zpětného zrcátka. Naopak ovládání klimatizace je pěkně po ruce a manuální, žádné upatlané tablety bez odezvy.

Není ale všechno jenom skvělé. Jakkoliv palubka krásně skloubila retro a modernu, výplně dveří a sedačky pokrývá látka, kterou u nás velmi dobře znají ti staršího data výroby. Pamatujete kancelářská křesla a pohovky, typicky tmavě červené nebo zelené barvy na dřevěných nohách? Taková ta hrubá látka, co trochu připomínala pytlovinu a podobně byla i pohodlná? Přesně to je v Hondě e všude a z kontrastu se zbytkem hodnotně působícího „prcka“ až bolí oči. Další nepříjemné překvapení čeká vzadu, autíčko je malé a za sebe si nesednu jinak než s koleny v opěradle řidiče. Pohled do kufru pak prozradí, že praktičnost byla až na posledním místě, i e-Citigo má kufr větší (především díky větší hloubce).

Expozici na stánku doplňuje bílé NSX, k vidění je monopost F1 Red Bull Honda, Civiky 5D včetně Type R a sedanu (v moc pěkné burgundy pearl), HR-V Sport a dvě bílá hybridní CR-V. Jestli vám to zní chudě, tak to není jen pocit – s výjimkou domácích značek je takové celé letošní IAA, umělými stěnami zakryté prázdné části některých pavilonů působily jako příroda v listopadu. O co méně bylo k vidění aut, o to více „jela“ agitka proti nim – u mě vede agitační spot na obrovské stěně stánku ZF, který návštěvníky informoval o tom, že pokud si myslí, že je auto svoboda, tak to není pravda, že automobil není v souladu s našimi životy a musí se to změnit. Z Frankfurtu jsem odjížděl s poněkud smíšenými dojmy, kdy realita na silnicích ostře kontrastovala s eko-bio budoucností, jakou nám chtějí nalinkovat (nejen) v Bruselu a připadal jsem si tak trochu jako Winston Smith.

Skyline