/ Japonské automobilky v Číně zažívají obrovský propad /

Japonským automobilkám se (až na pár výjimek) na čínském trhu daří, což je překvapivé, protože tyhle dva národy se moc nemusí. V prvním čtvrtletí letošního roku ale došlo k dramatickému poklesu prodejů. Tak dramatickému, že dopady krize kolem ostrůvků Senkaku proti tomu vypadají jako dětská taškařice. V průměru zaznamenaly Japonci meziroční propad o 32 procent a jejich tržní podíl klesl z 20 na 18 procent. Nepříznivý trend tedy dost výrazně zrychluje, v roce 2021 měly podíl 22 % a v roce 2020 dokonce 24 procent.

U Toyoty a Lexusu to ještě jde, tyto značky společně v průměru spadly jen o 14,5 procenta, ale u Hondy to bylo 38,2 %, u Nissanu dokonce 45,8 % a Mazda, která je v Číně už nějakou dobu zralá na zavření, dokonce o 66,5 %. Mitsubishi se raději ani nepochlubilo, ale už loňských cca 35 tisíc vyrobených aut naznačuje, že přítomnost na čínském trhu je spíše symbolická.

Důvody asi tušíte – navzdory pesimistickým předpovědím západních analytiků zájem Číňanů o elektromobily a plug-in hybridy strmě stoupá a to je právě ta oblast, kterou Japonci hrubě zanedbali. Portfolio těchto modelů je omezené a japonské automobilky proto nemohou reagovat ani na nižší ceny masově vyráběných konkurenčních čínských elektromobilů. Je ovšem otázkou, zda by Číňané ani v případě konkurenceschopného portfolia nedávali přednost domácí produkci. Každopádně sen mnohých západních, respektive východních značek o “novém USA” se začíná dost rychle hroutit…