Honda hledá technické partnery, brání se aliancím

Automobilový svět se nám zmenšuje. Sice ne co se velikosti trhu týče, klesá ale počet globálních hráčů. Už v době, kdy vzniklo uskupení DaimlerChrysler-Mitsubishi, tedy počátkem tisíciletí, se mnozí významní manažeři a analytici nechali slyšet, že v blízké budoucnosti vzniknou zhruba čtyři, maximálně pět obřích koncernů či aliancí a vše, co nepohltí, zanikne. Realita ovšem byla jiná, Daimler se se svými partnery neslavně rozešel, General Motors byl nucen řadu svých značek zavřít, BMW nechalo padnout MG-Rover a tak můžeme pokračovat.

Ale historie jako by se chtěla opakovat. Chrysler se stal kořistí Fiatu, korejské Duo Hyundai-Kia mohutně expanduje, francouzské (aktuálně tedy spíš francouzsko-čínské) impérium PSA se rozšířilo o Opel, aliance Renault Nissan Mitsubishi je dokonce největším výrobcem osobních aut na světě, Toyota nenápadně buduje své impérium koupením podílů v Subaru a Mazdě, a tak bychom mohli pokračovat dále, nemluvě o tom, jak začínají v posledních letech míchat kartami čínské automobilky.

Cílem těchto kroků je samozřejmě v první řadě ušetřit – na společném vývoji, nákupu dílů, výrobě, distribuci, ale i obchodní posílení pozic na jednotlivých trzích a jejich rozdělení mezi konkrétní značky. Honda, která se teď společně se Suzuki (jemuž pro změnu vůbec nevyšlo spojenectví s Volkswagenem) stala poslední nezávislou a samostatnou japonskou značkou, tento vývoj samozřejmě sleduje, ale k podobnému kroku se nechystá. Možná si ještě pamatuje problematické spojenectví s British Leyland, ale mnoho důvěry ve funkčnost takových spojenectví jí určitě nedala ani spolupráce ve formuli 1 s McLarenem. Prostě a jednoduše – Honda podle svých slov nemá zájem s nikým vytvářet alianci nebo jinou formu finančního propojení a to i přesto, že se pomalu, ale jistě stává malým hráčem.

Honda je ve svých krocích maximálně opatrná, současně si však uvědomuje nutnost snížení nákladů na vývoj a nutnost zrychlení vývojových prací. Za tím účelem neváhá spolupracovat s dalšími firmami, konkurenci nevyjímaje. Společně s General Motors pracuje na nové generaci vodíkových palivových článků, s Yuasou vyrábí Li-Ion akumulátory, nedávno oznámila partnerství s čínskou firmou SenseTime, zabývající se vývojem umělé inteligence v oblasti rozpoznávání objektů s cílem vylepšit autonomní systémy řízení (a později též robotiku) a je zainteresována do řady univerzitních projektů. I nadále však spoléhá především na vlastní vývoj a výrobní kapacity, u málokteré jiné značky byste našli více vlastních komponentů a elektronických systémů. Je ovšem otázkou, jak dlouho Hondě toto směřování vydrží a zda nakonec také nebude nucena se k některé z velkých aliancí připojit.