F1 2022: na domácí trati Hondy získává Verstappen titul mistra světa!
Po trošku smolném výsledku Maxe v Singapuru byla velká šance, že pilot Red Bullu získá titul při GP Japonska, dokonce se objevily (samozřejmě žertem míněné) konspirace, že to v Singapuru bylo naplánováno. Na okruhu Suzuka se tak monoposty Red Bull Racing už od prvního tréninku objevily s logem HRC na čumáku a místo emblému HRC se na kryt motoru poprvé od loňska vrátil nápis Honda. Kvalifikaci Verstappen vyhrál před Leclercem o pouhou setinu sekundy, druhá řada patřila Sainzovi a Pérezovi. Poměrně slušně zajel Tsunoda, kvalifikoval se 13., Gasly si stěžoval na brzdy a vypadl už v první části (17. místo) a startoval z boxů. Také formule AlphaTauri dostaly na motor nápis Honda.
Závod se jel za mokra, po startu se sice na chvíli dostal do vedení Leclerc, ale Max jej dokázal objet zvenku a vrátit se na první místo. Start se obešel bez velkých karambolů, ale ve třetím kole havaroval Sainz a závod byl přerušen snad na hodinu a půl. Na trať se vyjelo asi na posledních 40 minut. Pak byl odstartován pro jistotu letmo a Max vydržel na první příčce až do cíle, kde si vyjel na Leclerca zhruba čtvrtminutový(!) náskok. Na ostatních příčkách probíhaly sem-tam nějaké souboje, předjíždění však bylo kvůli podmínkám na trati minimum. Pár kol před cílem se několik jezdců (vč. Tsunody a Gaslyho) rozhodlo rozhodlo přezout na čerstvé přechodné pneumatiky, což přineslo několik pěkných předjížděcích manévrů, hlavně v podání Alonsa a Russela. Zapředjížděl si i Tsunoda, ale ten na rozhodnutí prodělal dvé pozice. Nebyl však na bodech, tak o moc nešlo.
V závěru probíhalo několik velmi těsných soubojů, tím pro nás nejzajímavějším byl ten o druhé místo, kde Pérez drtil Leclerca, ale nedokázal jej předjet. Zlom přišel v předposlední zatáčce, kde Leclerc pod tlakem konečně chyboval, zkrátil si trať a přestože projel cílem jako druhý, po zasloužené penalizaci skončil třetí. Red Bull s Hondou tedy v Suzuce získaly double – a Max Verstappen se navíc stal mistrem světa! Neodjelo se sice přes 75 % vzdálenosti závodu, ale pravidla říkají, že pokud je závod přerušen a poté restartován a dojetý do konce, uděluje se plný počet bodů bez ohledu na absolvovaný počet kol. Honda tedy má v nové éře F1 druhý titul jezdců a možná už v příštím závodě oslaví i zisk poháru konstruktérů.
P | Pilot | Stáj | Čas / ztráta | Kola | Body |
1 | Max Verstappen | Red Bull | 3:01:44.004 | 28 | 25 |
2 | Sergio Pérez | Ferrari | 27.066 | 28 | 18 |
3 | Charles Leclerc | Red Bull | 31.763 | 28 | 15 |
4 | Esteban Ocon | Alpine | 39.685 | 28 | 12 |
5 | Lewis Hamilton | Mercedes | 40.326 | 28 | 10 |
6 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 46.358 | 28 | 8 |
7 | Fernando Alonso | Alpine | 46.369 | 28 | 6 |
8 | George Russell | Mercedes | 47.661 | 28 | 4 |
9 | Nicholas Latifi | Williams | 1:10.143 | 28 | 2 |
10 | Lando Norris | McLaren | 1:10.782 | 28 | 1 |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren | 1:12.877 | 28 | |
12 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:13.904 | 28 | |
13 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 1:15.599 | 28 | |
14 | Kevin Magnussen | Haas | 1:26.016 | 28 | |
15 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 1:26.496 | 28 | |
16 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 1:27.043 | 28 | |
17 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 1:28.091 | 28 | |
18 | Mick Schumacher | Haas | 1:32.523 | 28 | |
– | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | – | 0 | |
– | Alexander Albon | Williams | – | 0 |
Závod o ničem, ale paráda, že „je to tam“ zrovna v Suzuce, Honda si to zaslouží.
Za zmínku stojí ještě Latifi, možná nakonec přecejen našel zkratku, 9. místo znamená, že už má jen o 2 body méně než Albon a stejně jako De Vries… (komu stojí za to platit něco takovýho jako Williams…?).
Asi tak 🙂
Ještě mě zaujalo, že za posledních 7 závodů získaly béčkové týmy Ferrari pouhý jeden jediný bod, a to Zhou v Monze. Magnussen, Schumacher ani Bottas se do první desítky nedostali ani jednou. Že by jim to v Maranellu šidili víc než dřív?
Zvlášť u Alfy je to zajímavé, protože z prvních devíti závodů měli 51 bodů a z dalších devíti jen ten jeden z Monzy.
Líp je na tom paradoxně i Williams, který získal v posledních závodech 5 z 8 bodů. Celkově je zajímavé, že Ferrari je o dost lepší než Mercedes, ale v béčkových týmech jsou ty s Mercedesem lepší, hlavně v poslední době (Alfa je sice i přes tu mizérii pořád před Astonem, ale ten se Strollem žádnou větší šanci stejně nemá).
Jo, zajímavý poznatek. Myslíš, že jim to F škrtí? Ono to může být prostě jen rozdílným progresem jednotlivých týmů a tím, že všechny body vyzobaly top týmy. Ale nemusí…