Novinky

Dočkali jsme se. Honda má produkční motor V8 5.0 VTEC!

Honda je určitě nejrespektovanější výrobce motorů na světě, dlouho ji charakterizovaly maloobjemové točivé benziňáky, ale i neochota vyrábět cokoli s počtem válců větším, než šest. A to bohužel platí i pro prémiovou značku Acura, které to v minulosti rozhodně uškodilo. Nejblíže byla Honda zavedení něčeho víceválcového na sklonku první dekády 21. století, kdy vyvinula motor V10 pro supersportovní kupé. Jenže projekt zastavila ekonomická krize a desetiválec s omezovačem v 8500 otáčkách skončil někde v depozitáři.

Honda samozřejmě osmi-, deseti- a dvanáctiválce vyvíjela pro formuli 1 a další motorsportové disciplíny, ale pro běžné smrtelníky byly nedostupné. To však už neplatí – Honda včera představila v Janově na výstavě International Boat Show pětilitrový benzinový V8 a koupit půjde hned zkraje příštího roku! Jestli už vidíte ten swap v Civicu 5. generace, tak to bohužel, není totiž určený do aut. Honda BF350 je nejnovější lodní motor a jak prozrazuje označení, má výkon 350 koní při 5500 otáčkách, tedy o 100 k více, než dosavadní vrcholná šestiválcová pohonná jednotka.

Motor dostal specifický design kapotáže a vybírat jí lze v barvách Aquamarine Silver a Grand Prix White. V8 je vybaven rozvodem SOHC VTEC, má režim BLAST (Boosted Low Speed Torque) pro co nejsvižnější rozjezdy, tempomat, elektrické sklápění pro kotvení (váží totiž 350 kg), ovládání Intelligent Shift and Throttle pro až čtyři motory najednou (to je 1400 koní!). Cena zatím nebyla oznámena, ale buďte si jistí, že to bude masakr.

Opravdu by mě zajímalo, proč Hondě trvalo tři čtvrtě století, než se rozhoupala k vytvoření motoru V8 a proč je to právě pohonná jednotka pro lodě. Že by byl byznys s nadupanými lodními motory, kde už léta působí Yamaha a Mercury (to dělá dokonce 600koňovou V12!) najednou takové terno? A v autech by býval nebyl? Honda je prostě jiná… Ale proto ji máme rádi, ne? 😉