Novinky

Honda: s nástupcem S2000 se nepočítá

Po několika letech určitých nadějí, způsobených patentovými nákresy sporťáku Sport Vision GT je tu nyní studená sprcha pro všechny příznivce nejen Hondy, ale sportovních roadsterů vůbec. Šéf produktového plánování Hondy Hayato Mori sdělil v rozhovoru pro Auto Guide, že automobilka zjistila, že o tento typ auta není mezi zákazníky takový zájem, aby se jeho vývoj a výroba zaplatila. Kvůli extrémní popularitě crossoverů, které dnes kupují i dřívější vlastníci sportovních aut, se prý na roadsteru v současnosti nedá vydělat. Mori tedy víceméně (tím méně příjemným způsobem) upřesnil slova prezidenta Hondy Hachiga, jenž vloni na podzim připustil, že je návrat S2000 možný, ale ne v blízké budoucnosti.

Je jasné, že otevřený (ale i zavřený) sportovní vůz v tomto segmentu trhu není pro žádného výrobce zlatý důl, ale copak Honda zapomněla a přínos takového auta pro image značky? Ve vší úctě k technické exhibici jménem NSX – je skvělé se takovým superautem pochlubit, ale celosvětové(!) roční prodeje se pohybují v řádu stovek, protože dovolit si jej může málokdo. S2000 bylo (a bylo by) autem, které je dostupnější mnohem širšímu okruhu majitelů a dalo by se tím pádem spatřit i jinde, než na stránkách časopisů, mohlo na sebe strhávat pozornost na silnicích i klubových akcích. V poslední době se mluví o tom, že se Honda vrací ke svým kořenům a je třeba přiznat, že změny jsou vidět, ale copak je tak těžké použit se z vlastních chyb? Je také mimochodem dobré se ptát, proč je S2000 pro globální automobilový trh tabu, ale Honda neváhala vytvořit s vynaložením nemalých prostředků kei roadster S660 výhradně pro japonský trh, který si třeba letos koupilo necelých 4000 lidí?

19 komentářů: „Honda: s nástupcem S2000 se nepočítá

  • Jojo, řekněme tak 10 let se o nástupci mluví a skončí to takhle. Trochu se divím, že je vůbec nsx.

    • On je problém v tom, že „se o něm sice mluví“, ale ne oficiálně, furt je to živené komunitou a věřím tomu, že i některými zastoupeními značky (UK, D, US), kteří nesdílí postoj výrobce a zkouší tak přes média Hondu do různých věcí vmanipulovat.
      Z pohledu image by možná bylo nakonec lepší S2000, než NSX, sice by to nebyly takové technické orgie, ale kromě efektu image by to přineslo i hmatatelný efekt pro kupce ze střední třídy v bohatých zemích. A nebo ještě lépe – NSX a S2000 a bez formule 1. Tam končí takových peněz, že by za ně možná bylo i CRX a Prelude… 🙁
      Na druhou stranu bohužel chápu, proč F1 ano a S2000 ne, když bych si jako manažer Hondy musel vybrat a současně chápu i to, proč se teď musí dávat peníze jinam. Honda se slučováním konkurenčních firem propadá, co se tržních podílů týče a musí vlastními prostředky utáhnout vývoj, který se dělí třeba mezi Renault, Nissan a Mercedes, koncernové značky atd. Musí se pokračovat s vodíkem (tam dělá s GM), hybridy, musí se tvrdě šlapat do elektromobility, autonomních systémů atp. Už nevím to číslo, ale už vloni a předloni šlo do vývoje o strašlivé desítky procent peněz víc, než v předchozích dekádách – a to se Honda vždy chlubila, že dává na vývoj největší podíl za zisku ze všech značek.
      Takže osobně bych měl priority trochu jinde, ale vcelku rozumím tomu, co se děje. Vznik S2000 bych za této situace považoval za malý zázrak, který se nestal.

      • Je tedy otazka jestli se da Hondu povazovat za „sportovni“ znacku. Ja si myslim ze ne. A to minimalne tak poslednich 10 let. Mozna nekdo rekne, ze i ty normalni modely jsou „sportovni“, ale to ja neberu. To by mohl rict fanousek jakekoliv znacky.

        • Nebudeme slovíčkařit – sportovní značku chápej jako značku se sportovní DNA, ne jako další Lotus. 😉 Říci to samozřejmě může kdokoli, ale nebude to tak docela pravda. Modely Hondy se to historicky táhne od počátku až do současnost – to jak fungují ovládací prvky, jaká je interakce auta a řidiče – něco takového podobného budeš hledat v mainstreamu těžko. Jasně, objevila se řada excesů, které to trošku (dost) pokazily, ale to na celkové situaci zas tak moc nemění.
          Ani ten tvůj timing mi úplně nesedí. K největšímu odklonu od původních hodnot došlo na přelomu tisíciletí, počínaje přerodem nejsportovnějšího modelu značky v pekařskou dodávku, první generací Jazzu, příchodem úděsného City a rozkydlého CR-V. Od dalších generací už se to postupně jen lepší a dneska jsou hondy sportovní, jako nikdy v minulosti.

          • Značka se sportovní dna? 🙂
            A přitom by stačilo napsat, že je to prostě další firma vyrábějící krabice pro převoz z bodu a do bodu b.

          • Právě obecná neschopnost ty rozdíly cítit je důvodem, proč se tak moc daří výrobcům bezpohlavních auto určených převozu z A do B. 🙂

      • Upřímně jsem to nečekal, potom co jsme viděli první patentový nákresy a pozitivní komentáře. Honda něco jako S2000 potřebovala a stále potřebuje,
        čert vem Evropský trh, ale aspoň v Americe a Japonsku měla přijít.

        Je to velká chyba, která se jim vrátí.
        Takhle to vypadá, že to chtějí se sportovní Image zapíchnout i do budoucna.
        Na neúspěch v F1, by měli reagovat, že postaví něco geniálního na silnici a ne, že udělají pravý opak.

        Zajímavé by bylo pokuď by se úspěch v F1 ještě někdy dostavil, zda by zůstali na vlně euforie a žili z F1 Image nebo přidali a postavili k tomu aspoň tu S2000.

        Hlavním moto Hondy bylo vždy přenést techniku ze zavodního okruhu do aut pro normálního spotřebitele. Vždy to bylo a stále to je znát snad v každém modelu Hondy. V dnešní době to ale musí zkombitovat i s Image a dobrou PR a k tomu prostě patří hezký sporťák v showroomu a nějaký ten lepší úspěch na závodních okruzích.

        Potenciálnímu zákazníkovi, který na Hondách nevyrostl to dělá Honda tímhle postupem jen těžší a sama sobě bezpochyby také.

        • To si právě nemyslím – ty imageové modely tu jsou, je tu NSX, CTR a s potěšením musím říci, že i Jazz Dynamic a, ačkoli to nám může být jedno, i Civic Si a S660. Ba co víc, Civic a CR-V už nejsou podmotorované a HR-V snad taky nebude. To představuje obrovský posun vpřed, nic takového tu skoro 20 let nebylo. A k tomu široký motorsportový program (možná až moc), což je ta laboratoř pro další vývoj.
          Nemyslím si, že nemít S2K představuje problém z pohledu image. Představuje spíš problém prodejní, jak už jsem psal v příspěvku předtím. Je super, mít motorsport, je super, mít NSX, ale potřebuješ (aspoň myslím) taky sportovní auta, která budou jezdit, se kterými se můžeš ztotožnit, těšit se, že si ho jednou koupíš, ať už nové nebo ojeté. To u NSX nejde.

  • Tomu říkám objev, že by se takové auto nezaplatilo. Uvažovat takhle v Porsche, zaříznou sporťáky, nechají jeden a budou bouchat jen SUV. Je asi jasné, kam by to časem vedlo. Jen Honda to nějak nechce chápat. Aby se jednou nedivila, až si lidi budou kupovat kabriolet od Hyundaie nebo Kie, kteří zdá se chápou, co to je image a k čemu je to dobré.

    Je bohužel vidět, že nějaká rozumná vize a strategie jsou zatím v nedohlednu a jede se na vlně vyhazování miliard za F1 a současného počítání každé koruny jinde. V korporátu této velikost nic divného, ale ani potěšujícího.

    • Tohle není úplně o tom vědět nebo nevědět, co je image – viz NSX, CTR, S660, F1. Je to o prioritách a představě, jakým způsobem jí budovat. A ta se bohužel od naší poněkud liší… Analogická situace je u sportovních verzí – máme Civic Type R, tak proč dělat ještě něco dalšího? Není to přece náš primární byznys.

      Ovšem pokud jde o Hyundai/Kia, to je zcela zbytečná diskuze – stačí se podívat na značku Genesis a Kiu Stinger…

      • NSX a CTR na image nestačí a F1 má na image pozitivní vliv jen když se daří. Nalepit „vítěz F1 v letech XY“ lze i na Kangoo (viděl jsem mockrát), ale není vítězství, není pozitivní dopad. Oproti tomu auto jako S2k bude pořád někde v testech. F1 buduje pouze brand, nicméně jak jsem psal se musí dařit. Sportovní model buduje jak brand, tak je prodejní artikl, který reálně láká lidi do showroomu. I kdyby Honda vyhrála, nikdo nepoběží druhý den na salon omrknou Jazze. Ale jakmile vyleze S2k, stojí za to se na ni jít podívat a přitom prozkoumat i zbytek nabídky, když už jsem tam.

        S660 je jako argument platné jen v Japonsku.

        Asi nerozumím, co tím myslíš. Genesis je docela nuda, Stinger naopak vypadá dost dobře. Nicméně důležité je, že ta auta jsou, stejně jako i30 N. Za pár let už bude mít N tradici a u Kie nikoho auto za mega a půl nepřekvapí a o to jde. Když pak přijde kabrilotet, může to být prezentováno jako logický vývoj a lidi to vezmou – nezdá se, že by N nevzali.

        • Myslím si totéž, ale nelze se na to dívat tak, že image nebudují. Bohužel i auto jako S2000 má mediální dosah cca půl roku, než proběhne hlavními časopisy a weby, pak vše na dva roky utichne. Ale jak správně říkáš, stojí na showroomech.

          Pro mě je Stinger stejná nuda jako celý Genesis, ale jak píšeš – jsou tu a mají RWD a V8. K tomu se Acura za 30 let ještě nedopracovala. S tím kabrem ale nesouhlasím, to je tak okrajový segment, že z něj couvají i prémiovky, do toho H-K nikdy nepůjde. Máme bohužel zase blbou zálibu… Na druhou stranu není nikde napsáno, že S2000 musí být kabriolet, může to být klidně targa. A hned máš pokryté kupé i roadster. 😉

          • S2k je téma, které je živé i dnes – skoro 10 let po té, co sjel z linky poslední kus, takže bych ten dosah rozhodně neomezil na půl roku. Navíc je to tak nejen v Honda komunitě, ale i v komunitě sportovních aut a ta není zrovna úzká. Jasně, že v mainstreamu to bude jen omezenou dobu, ale jsou spousty srovnávacích testů (ne nutně u nás, ale na západě a v USA běžně), kde sportovní modely „žijí“ celé roky.

            Právě okrajový segment je důkazem, že na to máš. Kdybys někomu před 5 lety řekl, že tady bude mít Kia sedan s V6 biturbem a 370 hp, možná by sis ťukal na čelo a ono je to tady. Že by někdy Hyundai mohl doufat, že bude vcelku úspěšně srovnáván s CTR asi taky nebylo zrovna pravděpodobné – a to navíc v době, kdy nic lepšího nez CTR v této třídě mimo prémiovky není.

            Takže bych je nepodceňoval – žadný prodejní hit to nebude, ale nějaké pěkné kabrio (nebo klidně ta targa – proč by u H-K nedávala smysl taky) rozhodně všem ukáže, že jsou to prostě frajeři. Tím víc, čím míň takových aut na trhu bude. Stahovaní těchto aut z portfolií totiž mluví pro to to udělat, nikoliv naopak (z marketingového hlediska).

          • Tak s tím nelze, než souhlasit. Dneska už to není o tom něco umět nebo neumět. Když něco neumíš, tak si koupíš lidi, co to umí, viz H-K. Je to o ochotě to udělat, za dané situace a s daným množstvím finančních prostředků.

  • kia a hyundai jsou plagiátoři stejně jako ti čínani…a ta mediální masáž je hustá, až neuvěřitelný, že to na ty lidi funguje 🙂 hlavně nepropásněte svoji příležitost koupit drahou mrdku… Stejně jako Škodovka… bohužel

    • To si úplně nemyslím. 😉 Ale i kdybys měl pravdu – už stihli „zkopírovat“ luxusní značku i s motory V8, to Acura nedokázala za víc, než 30 let.

    • Kdyby marketing nefungoval, nikdo by ho nedělal. Z pohledu plagiátorství není mezi Japoncem a Korejcem rozdíl. Japonské slovo pro „učit se“ je stejné jako pro „kopírovat“, v jejich pojetí učení rovná se opakovaní po někom, kdo danou věc umí. Když Japonci budeš nadávat, že kopíruje, vůbec nebude chápat, proč by ho to mělo urazit. Dnes už to sice někteří chápou, ale přesvědčení o tom, že jejich technika je nejlepší na světě je normální jev. Když tam přijdeš vykládat, že stojí za houby, protože kopírují Evropany, budou si ťukat na čelo (proč by kopírovali něco, co je horší?).

      Navíc bych dnes neřekl, že je Korea „drahá mrdka“. Oproti výtvorům škodifky to často dobře aspoň vypadá (zhůvěřilosti jako Rapid nebo třeba nový král hnusu Karoq snad Korejci už ani neumí).

      Současně je ale jasné, že bez marketingu zaprvé neprodáš a zadruhé bez něj nebuduješ image. Obojí se Hondě může jednou velmi nevyplatit.

  • Koukám Honda opět nezklamala 😀 To říkám furt, až to bude stát na autosalonu, tak tomu uvěřím 😀

    Každopádně jsem zastánce názoru, že ač s minimálními prodeji nepokrývající ani náklady na vývoj, je S2k imdžově a marketingově důležitý model a je velká chyba, že chybí. Ikdyž v době absence Acco a Lego chybí na EU trhu méně…

    • Nevidím rozdíl mezi USA a Evropou. Samozřejmě v USA dává S2000 smysl víc prodejně, ale pokud jde o image, s ohledem na „omezenost“ NSX v Evropě tu vlastně žádný sportovní model nemáme. Honda, technicky vzato, taky ne, protože NSX je Acura.

Komentáře nejsou povoleny.