/ Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV: elektromobil s wankelem přichází /

Sice to trvalo o dost déle, než bylo původně v plánu, ale konečně se představil elektromobil Mazda MX-30, vybavený rotačním motorem v roli range extenderu. Wankel se tak vrací pod kapotu Mazdy po 11 letech a to premiérově ve verzi pojmenované MX-30 e-Skyactiv R-EV. Motůrek má objem 0,83 l, přímé vstřikování benzinu a vysoký kompresní poměr 11,9:1. Disponuje výkonem 75 koní při 4700/min a točivým momentem 116 Nm při 4000 otáčkách, to ale není zase tak podstatné, protože není spojen s koly, plní pouze roli generátoru elektřiny poté, co MX-30 vyčerpá energii z nevelkého 17,8 kWh akumulátoru.

Wankel má k dispozici překvapivě velkou nádrž o objemu 50 l (takovou nemají ani mnohé hybridy), umístěnou před zadní nápravou a zajistí autu kombinovaný jízdní dosah na jedno nabití a tankování přes 600 km. Použití výrazně menší baterie (původně 35,5 kWh) však smrskne čistě elektrický dojezd na papírových 85 km (WLTP kombinovaný cyklus), což je víceméně na úrovni dnešních plug-in hybridů, stejně jako oficiální deklarovaná spotřeba 1 l benzinu na 100 km. Mazda i přesto věří, že majitelé budou MX-30 R-EV využívat primárně jako čistý elektromobil.

Nabití malé baterie trvá pomocí 11kW wall-boxu hodinu a 40 minut, běžná DC nabíječka (36 kW) zvládne z 20 na 80 % kapacity za 25 minut. MX-30 s prodlužovačem dojezdu zrychlí na stovku za příjemných 9,1 s a maximálka je elektronicky omezena na 140 km/h. Auto váží 1700 kg a Mazda jej oficiálně specifikuje jako plug-in hybrid. V Německu začíná na €35,990, což je momentálně v přepočtu necelých 870 tisíc korun, oficiální česká cena by ale měla být nižší.