Novinky

Mazda MX-30: první EV s výkonem 144 koní

Na světě je první elektromobil automobilky Mazda. Jmenuje se trošku zvláštně MX-30 a nebudu ani zastírat, že jsem po stránce designu čekal od Mazdy trochu víc. To však rozhodně neznamená, že by MX-30 nebylo pěkné auto, jen prostě nepůsobí (ani zdaleka) tak moderně jako třeba obdobný model CX-30 s konvenčním pohonem. Rozměry vozu jsou 4395 x 1795 x 1570 mm, rozvor 2655 mm a stojí na kolech 215/55 R18.

Mazda MX-30 zaujme nízkou maskou chladiče, fastback siluetou a také „freestyle“ mechanizmem otevírání dveří, převzatých z kupé RX-8. Interiér je mazďácky elegantní, dominantou kabiny je výrazný středový tunel s ovladači I-Activsense a nelze si nevšimnout eko-bio recyklovaného čalounění sedadel, výplní dveří nebo korkových odkládacích prostor, vyrobených z odpadu při výrobě zátek. na palubě je mimo jiné i 150W zdířka pro nabíjení zařízení s větší baterií, jako jsou notebooky nebo drony.

Elektrický pohon si říká e-Skyactiv a tvoří jej 144koňový elektromotor s 35,5kWh Li-Ion akumulátorem, jenž by měl stačit na cca 250 km jízdy. Mazda slibuje u elektrického crossoveru dosud nevídanou radost z jízdy a to částečně i díky použití elektrické verze techniky G-Vectoring – e-GVC Plus.

Mazdu MX-30 lze v některých evropských zemích předobjednávat už teď a první exempláře dorazí počátkem příštího roku. Cena bude začínat na 900 tisících korun.

5 komentářů: „Mazda MX-30: první EV s výkonem 144 koní

  • Mám smíšené pocity. Na straně jedné to naštěstí vypadá líp než ten scan z časáku, na straně druhé jsem taky čekal víc. Uvidíme jiné barvy, líbí se mi „mazda“ na C sloupku, nice touch.

    Interiér klasika Mazda, korek je parádní vychytávka (trvanlivost bude věc jiná, ale je to moc pěkná stylovka). Nicméně, ta odporná sedadla jak v e, z toho mám kopřivku už dnes. Sopťóó, prachy se sypou, už bych dělal německou stránku pro přečalounění interiéru do kůže a pak to bude libovka.

    Zvědav jsem na nastupování a prostor vzadu, svažující se střecha vypadá nebezpečně, díra po otevření dveří nic moc.

    Kufr (radši?) neukázali, zboku se zdá, že to bude vedle zmiňované CX30 katastrofa.

    A nakonec pohon – baterečka na cca 200 km jízdy jako u Hondy, to je prostě fail… Nechápu (nechápu, nechápu a nechápu), proč Japonci dávají tohle, když Korejci i Evropa jsou úplně jinde? Hyundai, Kia, Pažout… všichni mají dojezd lepší, a to výrazně. U prdítka jako je e se to ještě dá jakž-takž pochopit, pro bohatého Němce někde z Frankfurtu dobrá kára pro manželku na cestu do Kauflandu (nesmí toho moc nakoupit, aby se to vešlo do kufru). Ale u téhle Mazdy je to ještě nepochopitelnější.

    Jo a když už jsem zmínil Hondu, tak Mazda – na pohled o kus větší auto – bude stát 33990 Eur. To dělá z e potenciálně velmi slušný propadák, uvidíme, kolik lidí to za ten design dá (základní cena 33850, lepší verze 36850).

    • Už to tady zaznělo víckrát – Honda e prostě chce být prémiové EV. Prodeje nebudou tak velké, ale výrobní ztráty menší. Ono to tedy vypadá, že MX-30 taky nebude zrovna velké auto, takže je to taková ta klasika – cena prémiového mini na úrovni mainstreamového kompaktu.

      • King: tak Mazda chce být (skoro)prémií úplně stejně jako Honda a na rozdíl od ní se jí to daří napříč celým portfoliem, zatímco Honda se v tom plácá od laciných oblud jako je Jazz nebo HR-V přes solidní Civic nebo CR-V až k jakožeprémii e, které je v tomto poněkud osamělým bojovníkem v poli. U Mazdy kromě budget-oriented sedanu M3 nic moc prvoplánově laciného není, i ta nová dvojka se tváří jako kdovíco.
        Takže zrovna tohle srovnání moc nedává smysl. Uvidíme, co na to zákazníci.

        Předpokládám, že MX-30 bude v Ženevě, takže tam snad zase zajedu, abych to „oseděl“, když to u nás bude až za rok…

  • ten kufr je otazkou, kde vsude to kufr ma a jestli zabili to misto vpredu pod „kapotou“ tak jako u Hondy e.

    • bitkar: jednoduchost pohonu elektromobilu je chiméra. Představa, že auto najednou vypadá úplně jinak je uměle budovaná teslovina. V reálu pohled pod kapotu éčka nebo e-Nira vypadá hodně podobně jako pohled pod kapotu normálního benzíňáku a žádné místo navíc tím nevzniká. Naopak baterky často zabijí toho místa docela dost v podlaze. Proto čím větší auto, tím líp a více-méně začíná dávat smysl až něco jako HR-V, Soul, Niro – prostě aspoň Civic, ideálně vyšší, protože tam se pak mají kam baterky a všechno to haraburdí kolem schovat.

      V malých autech to zabírá strasně moc půdorysného prostoru.

      Vztaženo k MX30 – kufr bude jen vzadu a jestli se někam vešlo místo na lékárničku dopředu, tak to je tak zhruba vše.

Komentáře nejsou povoleny.