/ Woven City: co se děje s městem budoucnosti Toyoty? /

Vzpomínáte, jak Toyota v roce 2020 na výstavě CES v Las Vegas představila projekt vodíkového éko-města budoucnosti Woven City, situovaného poblíž hory Fuji v těsném sousedství továrny Higaši-Fudži? V odkazu níže si můžete osvěžit paměť, pokud už jste zapomněli. 😉 Ale co se vůbec v rámci tohoto projektu, jenž započal zkraje roku 2021, aktuálně děje? Co se samotné stavby týče, hotovo má být v létě 2024, ale ještě rok bude trvat, než začne město fungovat podle plánu. To však není hlavní smysl projektu.

Mnohem větší turbulence zažívají ty klíčové aktivity, které byly mediálně poněkud v pozadí. V první řadě je třeba říci, že Woven Planet byl původně koncipován jako startup s velkými ambicemi a širokým rozsahem aktivit a to pod vedení technického veterána Googlu Jamese Kuffnera. To měla být jeho silná stránka, vyvíjet se a reagovat rychleji, než velká a složitě fungující automobilka. A hlavním cílem nebylo vlastně postavit město, ale vyvinout software, jenž se v tom městě bude testovat a předvádět – Arene. To je platforma, jejímž prostřednictvím by auta bezdrátově komunikovala mezi sebou, přijímala online aktualizace a přinášela další obsah pro řidiče, jako jsou systémy, imitující u BEV akusticky a dynamicky jiná vozidla nebo manuální řazení. Navíc to měl být open source, jenž by mohly využívat i ostatní automobilky.

Ale složitost systému způsobila, že projekt nabral zpoždění. Měl být hotov v roce 2025, ale teď to vypadá nejdřív na rok 2027. A Toyotě došla trpělivost, nejen že překopala strukturu společnosti, přejmenovala ji na Woven by Toyota, do vedení dosadila vlastní zkušené manažery a odkoupila podíl 34 milionů dolarů, které vložil ze svého do Woven Planet Akio Toyoda. Omezily se i ambice, idea na open source padla a Arene se spokojí s řešením, které bude fungovat pouze v rámci Toyoty. Priority automobilky ohledně Wowen jsou tedy jasné, ale já jsem stejně nejvíc zvědavý na to, až začne město fungovat. Už teď vím, že to je místo, kam bych se jednou velmi rád podíval.

ffff