/ Toyota zastavila prodej všech vozů Daihatsu! Podvody nabraly obřích rozměrů… /

Toyota čelí asi největšímu skandálu ve své dosavadní historii. Nezávislé vyšetřování ukázalo, že falšování výsledků crashtestů u Daihatsu, které se provalilo letos na jaře, bylo mnohem větších rozměrů, než se obávala. Původně to vypadalo, že se celá věc týká pouze aktuálních modelů Toyota Yaris Ativ/Vios, Toyota Agya a Perodua Axia s technikou Daihatsu, ale skutečnost je bez přehánění děsivá.

Bylo zjištěno, že se u Daihatsu začaly objevovat “bezpečnostní nesrovnalosti” už v roce 1989(!) a trvají dodnes. “Téměř každý vůz Daihatsu by mohl být ovlivněn,” říká Toyota, doposud bylo zjištěno, že dotčeno je 46 modelů(!!!) a tři motory a problémy se týkají 174 položek ve 25 testovacích kategoriích. Jeden příklad za všechny – u některých vozů byly crashtesty prováděny s jinými ECU, než jaké byly dodávány zákazníkům. A aby toho nebylo málo, vypadá to také, že bylo Daihatsu kreativní i v případě měření emisí. Je to samozřejmě i selhání Toyoty, je překvapivé, že si ve svých pobočkách nedokáže zajistit stejné standardy, jaké má sama.

Je to tak obrovský průšvih, že se Toyota rozhodla celosvětově pozastavit prodej a dodávky všech vozů Daihatsu a předpokládá se, že dojde i ke stopnutí výroby. Ba co víc, problémy by se mohly týkat kromě viníka samotného a Toyoty údajně i dalších značek, jejichž některé modely nějakým způsobem sdílí techniku Daihatsu – konkrétně se jedná o Subaru a Mazdu; to jsou ty nevýhody meziznačkové unifikace. Ale nebojte, půjde asi primárně o kei modely. Nemluvě o tom, že to vrhá špatné světlo na celý japonský autoprůmysl, pověstná japonská pečlivost a poctivost dostala další pořádnou facku. Vzpomeňte na Mitsubishi, které mělo ve skříni také kostlivce s utajováním technických problémů, které nakonec před sedmi lety vyústily v převzetí značky Nissanem. Nebo na šrapnely od Takaty… 🙁