Mitsubishi Motors řeší závažný případ karoshi

Že většina Japonců bere dobrý výkon v zaměstnání jako jednu ze svých hlavních životních priorit, někdy vskutku za každou cenu, je všeobecně známo. Ne náhodou je tedy Japonsko jedinou zemí na světě, která má pro smrt z přepracování speciální termín – karoshi. Avšak oproti zažité představě to ani v Japonsku není úplně běžný jev, tedy alespoň v současnosti – poté, co byla před lety zavedena řada přísných opatření na ochranu zaměstnanců. Proto každý takový případ dnes vyvolává mediální pozornost, které se teď dostalo automobilce Mitsubishi.

Jeden ze zaměstnanců Mitsubishi Motors spáchal sebevraždu a úřad (Mita Labor Standards Inspection Office) ji oficiálně vyšetřil jako karoshi. Sedmačtyřicetiletý muž si sáhl na život kvůli psychickým problémům, způsobeným přepracováním. Jedná se o poměrně zásadní nález, vyšetřování trvalo rok a čtvrt (smrt nastala v únoru 2019).

Jednalo se o inženýra, jenž v lednu 2018 dostal novou pozici v produktovém plánování, což byl obor, v němž neměl žádné zkušenosti. Komise zjistila, že muž v měsíci, předcházejícím sebevraždu, strávil v práci o 139 hodin více, než v předchozích měsících. Právník rodiny navíc upozornil, že komise nezohlednila práci o víkendech a po nocích doma, muž tedy zřejmě v posledních měsících před smrtí pracoval opravdu hodně. Za posledních 16 dní například jeho chytré hodinky zaznamenaly méně než pět hodin spánku denně (občas jsem na tom podobně… :-O ), ale v některých dnech to byly pouze 2-2,5 hodiny. Mitsubishi bude muset na základě diagnózy příčin sebevraždy (karoshi) pozůstalým zřejmě vyplatit kompenzace.

Mimochodem – průzkum, provedený v roce 2015, zjistil, že práce z domova přináší riziko špatného oddělení pracovních činností od ostatních aktivit (oznámilo 38,3 % respondentů), proto japonské úřady v souvislosti se současným rozšířením home office kvůli covidu varují před rizikem nárůstu karoshi.