Novinky

Acura ZDX: návrat SUV-kupé potvrzen

Značka Acura se v posledních letech vrací k hodnotám, které vyznávala v devadesátých letech, kdy plnila roli sportovně-luxusní alternativy k modelům Honda. její auta mají dnes dravý, sportovní design, velká pozornost se věnuje podvozkům, které se u větších modelů vrátily k dvojitým lichoběžníkovým závěsům namísto dnes běžných McPhersonů a Do portfolia se vrátily výkonné verze Type S, které jsou skutečně výkonné, prostě takovou Acuru můžeme Americe závidět.

U starších modelů RLX, MDX a také NSX se Acura navíc ujistila, že nemá moc smysl vyvíjet sportovně laděné hybridy a povinné zelelenání modelové škály bude řešit rovnou přechodem na elektromobily. A už se blíží příchod historicky prvního BEV Acury. Bude jím v roce 2024 nový model, nesoucí označení ZDX, takže se potvrdily mé informace z roku 2019. Vzpomínáte na tuhle odpověď Acury na BMW X6? SUV-kupé mělo techniku MDX, siluetu kupé a plnilo roli SUV topmodelu značky v letech 2009-2013. Zajímavostí bylo, že jeho design navrhla žena – stylistka tehdy nově otevřeného designcentra Acura v kalifornském Torrance Michelle Christensen ( která později vedla i designovou část vývoje NSX). Jenže jak už se u Hondy docela často stává, ZDX předběhlo svojí dobu, v té době byl v Americe zájem o SUV-kupé minimální, takže prodeje za moc nestály a přestože to nebyla taková oteklá zrůdička jako X6, dvakrát krásné také nebylo.

Ale to jsem odbočil. Právě ZDX má být prvním elektromobilem značky a bude technicky spřízněn s elektrickou Hondou Prologue, která je ohlášena také na rok 2024. Protože v té době Honda ještě nebude mít vlastní BEV techniku, technický základ obou aut bude převzatý od General Motors, s nímž Honda spolupracuje na vývoji elektroaut. Honda a Acura obléknou auta do vlastního designu a provedou individuální nastavení, které je v souladu s filozofií obou značek. Soudě podle označení bude první acura na baterky mít siluetu kupé a stane se prvním autem, na němž se ukáží prvky designu z nedávno představeného konceptu Precision EV.

11 komentářů: „Acura ZDX: návrat SUV-kupé potvrzen

  • Moc nechápu, proč se to bude jmenovat jako jeden z největších failů značky…? Zase další majstrštyk marketingu Acury? Doufám, že to nebude taková obluda, ale už jen to jméno říká, že bych neměl být překvapen. To je jako kdyby Škoda místo Enyaqu přišla s novým, moderním modelem Š120L. Zjevně promarněná šance, měli se zeptat v Americe….

    Ono je to samozřejmě jedno, auto bude úplně jiné, ale proč nastavovat očekávání u těch, kteří si na ZDX ještě vzpomenou?

    • Tak předpokládám, že kdo si to koupil, byl vcelku spokojen, protože to bylo jen MDX v jiném kabátě. Označení ZDX nemá žádné stigma nekonkurenceschopnosti (jako třeba RLX), byl to jen bad timing. Takže zanechalo určitý otisk v historii, na který si možná někdo vzpomene stylem „máme SUV-kupé, už jsme takové měli“. Teď je Amerika těmto autům nakloněna víc, nepředpokládám, že by někdo řešil, že se to tenkrát blbě prodávalo, spíš se nevtíravě upozorní na to, že už to má nějakou tradici.

      • Však určitě by si někdo vzpomněl i na S120L a kdyby ještě existoval Pontiac, mohl svůj první elektromobil pojmenovat Aztec . Mě to přijde jako blbost, ZDX bych naopak raději nepřipomínal – ještě si to někdo vygooglí a na „nové ZDX“ se bude těšit o dost míň.

        A tipnul bych si, že cílem nového ZDX bude podstatně širší skupina než těch pár, kteří si koupili to původní. Proč ty ostatní odrazovat? ZDX mělo pěkný interiér, na tehdejší dobu to byl luxus, ale zvenku to byla a je pořád obluda. Doufám, že první hondí BEV v USA se bude jmenovat Crosstour.

        • Jenže ta analogie se 120 nesedí kvůli pověsti. Co třeba 110R? Taky se moc neprodávalo, ale určitě to nebyl fail.
          X6 se prodávalo i navzdory designu, a to byla příšera ještě větší. 😉
          Na druhou stranu, nic nebránilo vymyslet nějakou jinou zkratku, ZDX se beztak mělo jmenovat MSX.- Tak zřejmě market research objevil nějaký potenciál. 🙂

          • Právě, že sedí, resp. z jiného úhlu – lepší je příklad s Aztekem.

            Ad škoda – není náhoda, že vzkřísila zrovna Superb nebo Rapid a 120L nikoliv. Stejně tak chápu, proč má Acura zase Integru, ale nechápu, proč bude mít ZDX. Já bych ho nechtěl, já chci něco jiného:-)

            X6 je obluda (ale zlatá oproti X4, to je teprve kentus), ale o to přece nejde. Jde o to, co to auto reprezentuje. Škoda vydojila odkaz Superba nebo Octavie, ale netuším, jaký odkaz chce Acura dojit ze ZDX. Že to bylo neúspěšné a škaredé auto, co se už 10 let nedělá?

            Ale jak říkáš, soudruzi z marketingu někde něco objevili. Snad to nebude stejný fail jako jejich slogan „Smart Luxury“, nezapomínal bych, že ten taky objevili…

          • Tak částečně máš pravdu, ale počítám, že to, co chtěli sdělit, je, že je to pokračovatel SUv s kupé vzhledem. Pokud to tak bude.
            Z pohledu Amíka těžko říct, jestli to v té době považoval za hnusné. Za mě největší problém ZDX byl ten čumák se zobákem, silueta OK a zadek neurazil. A zobák tehdy mělo všechno – a jak se to prodávalo. TLX bylo dokonce hodnocené jako nejodvážnější sedan Acury ever.
            Ale třeba máš pravdu a bude to zase šeredné… 😀 Pak se kruh uzavře.

    • ZDX Zas tak Zlou pověst v Zámoří nemá, prostě to byl vůZ s kontroverZním deZignem pro úZkou skupinu ZákaZníků. Z toho důvodu si většina Zájemců o SUV od Acury Zvolila konvenční MDX. Ale vůZ sám o sobě špatný nebyl. Takže vZkříšení jména jim smysl dává, Zvlášť když _DX je vyhraZené pro SUV a “Z” odkazuje na nulové emise (Zero e.). Moc vhodných náhrad místo Z asi není. Ještě možná EDX nebo IDX. A opět to bude diZajnovka 🙂
      Mě roZhodně tenhle náZev neodraZuje.

      • Já vlastně ani nevím, co ty Acuří zkratky znamenají, nejspíš nic. Jak jsem psal, ZDX se mělo jmenovat MSX, což by dávalo smysl jako Sportovní verze MDX. Ale MSX je už dlouho taková ta prťavá motorka od Hondy. I když to by nemusel být problém, také ji mohli přejmenovat, jako v případě toho zločinu s Integrou.

        Chápu důvod, proč je Acura používá, ale sympatičtější by mi byla klasická jména, Integra, Legend…

        • Snad jo 🙂 A snad budou i elektrické ameriky snadno individuálně homologovatelné v Evropě.

          Jinak jsem někde četl insight, že Acura názvy modelů moc neřeší a místo toho se snaží posilovat celý Acura brand. Proto i přešla na písmenné označování modelů místo Legendů, Vigorů (a určitý čas i Integer). Že prý chtěli, aby zákazníci mluvili o Acuře a ne specificky o MDX nebo ZDX. Můžu si půjčit tvojí Akuru? A ne můžu si půjčit tvojeho Sivika nebo Akorda. V podobném duchu jako “Půjčíš mi svoje BMW místo půjčíš mi svojí oktávku. Protože stále usilují o to, být “luxury brand” a konkurovat v USA německým prémiím.

          • Tos četl dobře, bohužel to acura nezvládla a místo posílení brandu z toho byl sešup. Samozřejmě nejen změnou jmen, ale taky dojebanou produktovou strategií. Legend 3G totální provar, ze kterého se už nedokázali zvednout, ještě, že se povedlo MDX, jinak tu Acura už nemusela být.

      • vojtex: IDX má Nissan, osobně jsem čekal EDX nebo úplně novou nomenklaturu, aby bylo možné mít zase celou třípísmennou řadu pro více elektromodelů.

        ZDX tam má pověst takovou, jako design. Pověst u těch pár majitelů, kterým se to líbilo a kteří jsou s tím spokojeni (což věřím, že auto to bylo dobré, v testech lepší, než MDX) je vcelku irelevantní.

        To je jako Multipla nebo Aztec – skupina těch, co si myslí, že je to hnusné je výrazně větší než skupina majitelů. Je přitom jedno, jaké ta auta (ne)mají kvality, protože ty zná jen menšina potenciálních zákazníků. Důležitější je, co si o tom myslí trh jako takový. Proto mi označení ZDX smysl nedává. Nejen, že všichni ostatní mají něco „extra“, aby elektromobily odlišili, což samo o sobě je z pohledu Acury blbost to takto nemít – mohli se soudruzi poučit z failu Civic Hybrid vs. Prius – ale ještě navíc to pojmenovat jako neúspěšné a ošklivé auto, hmm. Snad budou mít v USA víc vojtexů než skylinů:-)

Komentáře nejsou povoleny.