Honda a Nissan letos vyrobí o 250 tisíc aut méně. Mohou za to čipy…

Určitě jste zaznamenali, že má autoprůmysl další problém, související jak s covidovou panhysterií, tak i s rozmary počasí – nedostatek polovodičových čipů. Přetřásá se zejména zničující efekt na produkci Tesly, ale jsou i automobilky, u kterých je to opravdu škoda. 😉 Druhá a třetí největší japonská značka přišly s odhadem poklesu výroby v letošním fiskálním roce. Fabriky Hondy opustí o 100 tisíc aut méně, než původně očekávala (4,5 milionu) a Nissanu dokonce o 150 tisíc méně (4,015 milionu). Management Hondy očekává, že by se situace ohledně subdodávek čipů mohla zlepšit zhruba za půl roku.

Tyto automobilky v tom ale nejsou samy. Mazda sice neuvedla roční pokles produkce, ale v únoru a březnu snížila výrobu o cca 30 tisíc vozů, tedy přibližně 15 tisíc měsíčně, což zatím vypadá na podobný dopad jako u Nissanu, ale samozřejmě může dojít postupně ke zlepšení situace. Subaru se přidává – odepsalo pro letošek téměř 50 tisíc vozů. Suzuki ani Mitsubishi zatím odhady škod nezveřejnily.

Úplně jiná situace je však u Toyoty. Ta jako jediná informovala, že se jí výpadek čipů netýká, má zásoby až na čtyři měsíce plné produkce, má v plánu zvýšit výrobu a očekává, že prodá 9,73 milionu aut a oproti loňsku zvýší zisk. Jak je to možné? U značky, která celý svět naučila fungovat systémem subdodávek „just in time“? Jenže Toyota Production System už není, co býval. Po zemětřesení v roce 2011, které způsobilo také havárii v jaderné elektrárně Fukušima a po záplavách v Thajsku, začala Toyota navyšovat zásoby náhradních dílů a v posledních pěti letech má jedny z největších v autoprůmyslu. Což teď přijde opravdu vhod…

Mimochodem – aby těch problémů nebylo málo, hrozí další komplikace – kvůli sněhové kalamitě mají odstávku rafinerie v Texasu a začíná být nedostatek surovin pro výrobu pěny pro sedadla. Ten se sice týká jen amerického trhu, ten je ale pro japonskou Velkou trojku klíčový…