Novinky

Takeo Fujisawa: spoluzakladatel Hondy vstoupí do Automobilové síně slávy

Soichira Hondu zná každý – vždyť to je přece ten geniální inženýr, co vybudoval firmu, která se z nuly stala světovou motocyklovou jedničkou a druhou největší japonskou automobilkou. Každý také ví, že „s Hondou vlastně spolupracoval ještě někdo“. Už méně lidí ví, že se jmenoval Takeo Fujisawa a jsem si téměř jistý, že téměř nikdo neví, kdo to byl a co dělal. Tak to pojďme v rychlosti napravit, protože Takeo Fujisawa se 20. července v Detroitu stane dalším členem Automotive Hall of Fame, 34 let po panu Hondovi, jenž byl prvním Japoncem v elitní společnosti velikánů autoprůmyslu.

Takeo Fujisawa se narodil 10. listopadu 1910 a měl se stát učitelem, ale k tomu naštěstí nedošlo. Místo toho pracoval jako obchodní zástupce oceláren a poté dřevařského podniku a právě tehdy, v srpnu 1949 potkal Hondu, jenž založil svou firmu rok předtím. Oba pánové si okamžitě sedli (asi podobně jako později Honda a Ibuka) a Fujisawa přijal nabídku starat se Honda Motor Co. o prodej, finance a marketing. Od října 1949 se tady stal téměř partnerem Soichira Hondy a oba společně začali spřádat plány do budoucna – a to právě v době, kdy Honda zahájila výrobu prvního skutečného motocyklu značky Dream D-Type.

Značka Honda proslula špičkovým engineeringem, jenž je samozřejmě Soichirovou zásluhou, ale známé rčení říká, že jedna věc je něco vyrobit a druhé to prodat. A Takeo byl ve své práci minimálně stejně dobrý, jako Honda v té své. Asi nejdůležitější rozhodnutí jeho kariéry přišlo v roce 1959 – založit firmu American Honda, první pobočku společnosti mimo Japonsko. To se tehdy jevilo jako extrémně obtížný, ne-li nemožný úkol – americký trh s motocykly činil v té době pouhých cca 60 tisíc strojů ročně, byla to prostě „země automobilů“. Ale Fujisawa byl přesvědčen, že pokud se povede uspět v USA, povede se to v celém světě. A to se, jak všichni víme, potvrdilo.

Svůj podíl na tom mělo i rozhodnutí vybudovat vlastní dealerskou síť namísto spoléhání se na specializované obchodní společnosti, jak bývalo v té době u japonských firem obvyklé. Tento koncept přenesl Fujisawa z Japonska a začal oslovovat malé společnosti na západním pobřeží USA – a to i takové, které doposud neměly v motocyklovém průmyslu žádné zkušenosti. A výsledek? Už v polovině 60. let byla Honda jedničkou na americkém motocyklovém trhu!

Druhé klíčové rozhodnutí bylo založit v roce 1960 společnost Honda R&D Co., Ltd., tedy samostatnou firmu, zaměřenou pouze na výzkum a vývoj. To mělo zajistit inženýrům potřebnou svobodu, neovlivněnou výkyvy v oblasti každodenního chodu celé společnosti a současně zajistit udržení tempa vývoje i poté, co se firma nebude moci spoléhat na genialitu a nasazení Soichira Hondy. Ano, i o tom víme, že se to bezezbytku povedlo, Honda se skutečně stala pojmem pro „engineering company“, s níž obchodní stránka věci často nedokázala vůbec držet krok.

Honda i Fujisawa společně rezignovali na své funkce v HMC v březnu 1973.

Honda slibuje poskytnout více informací o Fujisawovi v létě v souvislosti s jeho vstupem to AHF, až budou k dispozici, článek určitě doplním.

Jeden myslel na “Takeo Fujisawa: spoluzakladatel Hondy vstoupí do Automobilové síně slávy

  • Dík za info, přiznám se, že jsem pana Fujisawu neznal.

Komentáře nejsou povoleny.