Novinky

Nissan dosáhl změn ve fungování aliance s Renaultem!

Renault sice v roce 1999 zachránil Nissan před bankrotem, ale vzniklá aliance nebyla šťastné partnerství, už proto, že to úplně aliance nebyla. Renault de facto Nissan ovládá, na což má samozřejmě jako 43% vlastník právo, ale to se samozřejmě Japoncům nelíbilo. Ještě méně se jim líbilo despotické počínání tehdejšího šéfa Carlose Ghosna, kterého se podařilo „uvařit“, čímž vzájemná nevraživost Japonců a Francouzů eskalovala a v následujícím období to vypadalo všelijak, dokonce se opakovaně spekulovalo o úplném rozchodu. Ten by sice mnozí manažeři Nissanu, ale i fandové značky uvítali, ale globální automobilový píseček už je rozdělený a Renault a Nissan/Mitsubishi by na něm těžko s velkými koncerny soupeřily. Obě strany si ale byly dobře vědomy problémů a rozhodly se je (vy)vyřešit projektem Alliance 2.0.

Renault sníží podíl v Nissanu na pouhých 15 %, zbylých 28,4 % bude převedeno do francouzského fondu, u něhož budou hlasovací práva u většiny případů neutralizována, ale zůstávají práva na dividendy a příjmy z prodeje akcií. Ty fond případně může prodávat, pokud to bude pro Renault ekonomicky zajímavé. Nissan na oplátku investuje do Ampere, divize Renaultu pro EV a software, údajně by měl získat až 15% podíl. Zároveň budou mít Nissan a Mitsubishi přístup k vyvinuté technice, kterou budou moci využít ve svých evropských modelech.

Dalším krokem bude rozšíření mezinárodní spolupráce v Jižní Americe, Indii a Evropě a to v oblasti vstupu na jednotlivé trhy, vývoje techniky a automobilů, plus se otevírají možnosti pro další vzájemnou a rovnocennou výměnu akcií.