Určitě víte, že jeden z nejmocnějších (a také nejbohatších) mužů v historii autoprůmyslu Carlos Ghosn skončil ve vězení kvůli vyšetřování daňových úniků a aktivit, které mu údajně umožnily převádět své osobní finanční ztráty na automobilku Nissan.
Nyní Ghosn v rozhovoru pro Nikkei prohlásil, že je nevinný a do této situace jej dostalo spiknutí, pocházející z nejvyšších míst automobilky Nissan s cílem dostat jej z vedení. Podle jeho slov se o sloučení Renaultu a Nissanu jednalo v rámci Nissanu otevřeně a nešlo tedy o tajný plán jeho a francouzské značky. Ghosn ani nesouhlasí s tím, že vedl automobilku diktátorsky, byl prý pouze silným vůdcem. A pokud jde o finanční transakce po ose Ghosn-Nissan, ty měly být schváleny vedením automobilky.
A víte co? Já mu věřím. Japonci sice mají rádi pevnou ruku a jasné vedení, ale arogantní Ghosn na ně asi byl přece jen příliš a zjevně se mu nikdo neodvážil v žádném ohledu přímo vzdorovat – ať už šlo o finance nebo dokonce směřování značky! A když šrouby utahujete moc na fest, tak se utrhnou… Top manažeři Nissanu prostě (nepochybně 😉 ) pochybné aktivity svého šéfa pozorně sledovali a čekali na vhodnou příležitost, kdy je proti němu použít. A ta nastala vloni v listopadu.
Jestli Ghosn přenášel své finanční ztráty na Nissan s vědomím vedení značky nebo ne, asi bude předmětem vyšetřování a může to dopadnout jakkoli. Ale co podhodnocené údaje v daňových přiznáních? Za ty asi těžko může spiknutí v Nissanu. A dost bych se divil, že by protřelý Ghosn přistoupil na to, že mu Nissan dával nějaké peníze bokem, aniž by si pojistil, že to bude nezjistitelné. Pokud tedy nenabyl mylného dojmu, že je všemocný…
Že to byla opravdu vysoká hra, naznačuje odstoupení Ghosnova nástupce, které má uchlácholit Renault a umožnit restart spolupráce s čistým štítem. Ale ať už za tím bylo cokoli, mám z toho pocit, že Nissan vydělal a povede se mu částečně vymanit z vlivu Renaultu. A to je dobrá zpráva, protože prorůstání francouzské techniky pod kapoty nissanů už přesáhlo únosnou mez. Nyní je šance, že bude Nissan trochu více japonský. Takže je to snad ne dobré cestě…
4 komentáře
briza
No, tak pokud mě můj zaměstnavatel pošle udělat pořádek do firmy, která je dost ve srabu a zjistím, že, kromě špatné obchodní politiky, si tam ještě někdo přihrává malou domů, tak bych se to asi snažil také zatrhnout. Ale možná se na to dívám tou naší optikou … :-/
Skyline
briza: ehm, „nase optika“ je v tomto stejna, bohuzel. Najdi si info o nedavnem procesu s generalem a jeho zenou u nas – zarazili nevyhodne smlouvy, dnes znicemy zivot. Jak rika v rozhovoru ta manzelka „nedoslo nam, ze tech 70M bude nekomu chybet“.
Plus, jak pisu, Japonec uvazuje jinak nez jen “ koupit co nejlevneji“. A keiretsu nelze brat jen jako „malou domu“. To by bylo na dyl.
briza
Kdysi, když jsem měl ještě druhou generaci Primery, jsem domů dostával časopis Nissanu s novinkami, zajimavostmi apod. Byl tam i článek o nástupu Ghosna do vedeni Nissanu, kde se pravilo, že …
Ghosn m.j. skoncoval s praktikami, kdy někteří akcionáři Nissanu, kteří měli zároveň podíl v jeho dodavatelích, ze své pozice prosazovali pro Nissan ne zrovna výhodné smlouvy s těmi dodavateli. A o prachy jde až v první řadě, takže proč mu nenamydlit schody, pokud se objeví příležitost.
Skyline
briza: japonsko je hodně specifické. Dívat se na keiretsu naší optikou nejde. Pokud si Ghosn myslel, že tím, že se bude do těchto vztahů montovat, tak jako cizák sklidí pochvalu, byl naivnější, než by jeden čekal. Ale spíš to byl klasický arogantní blb, co si myslel, že může všechno a Japonec že si z něj sedne na zadek. Měl si o japonské kultuře něco přečíst, než tam šel dělat machra. Současně mu nezávidím, 99% obviněných končí v base s verdiktem „vinen“. A není to nutně tím, že by japonská justice byla tak neomylná, i když zase na druhou stranu, nic není černobílé – u nás vězníme poměrově k populaci 5x víc lidí. Tj. u nás sice víc lidí u soudu vyvázne, ale i tak je mnohem větší šance skočit v kriminálu tady než pro Japonce v Japonsku.
Komentáře jsou uzavřeny.