Novinky

Toyota se chlubí rozsáhlým programem vývoje techniky pro BEV

Toyota se sice možná trochu zasekla, co se rychlosti vývoje elektromobilů týče a už také stihla zajít do slepé uličky, ale to jí nijak neubírá na nadšení 😉 pro věc. Oznámila, že pracuje hned na několika typech akumulátorů pro EV a uvolnila první fotografii elektrického crossoversedanu Crown.

Nejvíce zvědav jsem samozřejmě na SSB akumulátory, které by měly zajistit reálný dojezd přes 1200 km při velikosti baterií na úrovni současného bZ4X a dobití z 10 na 80 % kapacity by mělo proběhnout za pouhých 10 minut! Jejich debut byl ale již dříve odsunutý na roky 2027-2028.

Už za tři roky by měla Toyota nabídnout úplně nový typ bipolárního akumulátoru LFP (lithium iron phosphate), jenž by měl být „levný a dobrý“ a tedy určený pro cenové dostupné elektrické modely. V řeči čísel – poskytne oproti bZ4X o 20 % větší dojezd a 40% snížení ceny, přičemž se z 10 na 80% nabije do půl hodiny. Je samozřejmě otázkou, o kolik se sníží cena auta jako takového…

Dále se vyvíjí „Performance battery“, které zajistí dojezd kolem 1000 km, avšak v kombinaci s dalšími vylepšeními aut, jako je snížení váhy a aerodynamika. I ta bude o 20 % levnější, než pack v bZ4X a SOC 10-80 proběhne do 20 minut. Její evolucí bude bipolární High Performance baterie, které přijde asi ve stejné době jako SSB a oproti performance baterii přinese 10% navýšení dojezdu a 10% snížení ceny.

Pracuje se také na menší e-Axle pro verze s pohonem AWD, které přinese zvýšení dojezdu, větší zavazadlový prostor a její využití pomůže vylepšit aerodynamiku. Toyota o aerodynamice mluví opravdu hodně, bude pro budoucí EV velmi důležitá, přičemž by neměl utrpět design aut. No a ještě tu máme tu slíbenou fotky vozu Crown EV. Takhle s kamufláží je to docela hezké auto. 😀