Novinky

Toyota: nová generace palivových článků bude výrazně levnější

Toyota vidí svou budoucnost v různorodosti a tak se nevěnuje jen vývoji elektromobilů a spalovacích motorů pro biopaliva (popřípadě vodík), ale i technice vodíkových palivových článků. Ta se aktuálně netěší velké podpoře politiků, potýká se se špatnou infrastrukturou i vysokou cenou paliva a kdoví, jestli vůbec obstojí vedle stále se zlepšujících BEV, ovšem i fuel cell prochází vývojem. Před časem avizovala v této oblasti velký pokrok Honda a nyní se pochlubila také Toyota.

Ta v roce 2026 představí novou „inovativní generaci palivových článků“, které už budou určeny pro běžné komerční využití a jejich hlavní výhodou má být cca o 37 % nižší cena a pokud bude Toyota v roce 2030 vyrábět 200 000 jednotek nebo více, cena klesne až o 50 %. A určitě nebude na škodu ani o 20 % vyšší účinnost a tedy i dojezd. Zákazníky budou palivové články lákat i na potřebu menší údržby, než jakou vyžadují turbodiesely.

Nelze však asi očekávat, že by se snížení ceny článků promítlo do ceny auta, sama Toyota už se těší, že na nové technice udělá „slušný zisk“.

3 komentáře: „Toyota: nová generace palivových článků bude výrazně levnější

  • Mě by hlavně zajímalo, jak je ta „nižší cena“ udržitelná. Podle mě se politikům líbí uhlomobilita i proto, že tam naopak ceny dolů nepůjdou, takže časem velká část lidí přijde o osobní mobilitu. Nevíš, z čeho ten článek je? Tj. možná při 200k kusech ročně to bude levnější, ale při 5 milionech ročně to třeba bude zase dražší, podobně jako uhláky, kde ceny baterek kdysi pěkně klesaly, dokud jsme se bavili o hybridech. Ale s uhlákama je to úplně mimo, protože jdou nahoru ceny za suroviny a jejich těžbu má pod palcem (de facto) nepřítel.

    • U HEV jsou nároky na vzácné suroviny dost malé, takže z nich dost možná nakonec bude černý kůň elektromobility – a to přesně ve chvíli, kdy se zjistí, že je s nimi problém. Ale jak bylo řečeno, ušetřené peníze si Toyota hodlá nechat, takže tam, kde je teď Mirai, bude asi příští Mirai stejně tak.

  • Vždy když čtu o vodíkových osobních autech se mi vybavi název jedné knihy o o alternativních společenských a kulturních hnutích v poválečné Americe – „Hippies. Slepé rameno mrtvé řeky“
    Pro nákladní auta by se to snad, vzhledem k poměru kapacita/hmotnost baterií na jedné straně a energetikým ztrátám při výrobě vodíku, snad zaplatilo. Ale tady mi to přijde jako marný boj.

Komentáře nejsou povoleny.