/ Afeela: nové info o značce Hondy a Sony /

Sony představilo minulý týden na výstavě CES značku Afeela, pod níž bude společnost Sony Honda Mobility za necelé čtyři roky prodávat hi-tech automobily. Zpočátku moc konkrétních informací nebylo, ale jak už to bývá, stačí pár dní (a rozhovorů) a hned je o čem psát. 😉

Asi vás to překvapí, stejně jako mě, ale Sony Honda Mobility nepředstavilo sedan Afeela jen jako vábničku, aby v roce 2025 začalo prodávat crossover. Prvním modelem Afeela bude skutečně sedan, inspirovaný tímto autem, označení Prototype tedy nebylo náhodné, lze tím pádem očekávat, že změn v oblasti designu mu spíš méně, než více. Ostatně jak už jsem psal – design je sice nadčasový (i když poněkud anonymní) a bude stárnout pomalu. Každopádně začít sedanem je rozhodně dobré pro image značky, ale crossover by samozřejmě měl větší prodejní potenciál.

Velká 21″ kola klamou, sedan Afeela je rozměrově téměř identický s modelem Accord (4904 x 1862 x 1450 mm), má míry 4895 x 1900 x 1460 mm, ale má výrazně delší rozvor 3000 mm (+170 mm). Vzhledem ke kompaktnosti elektrických systémů tak bude zřejmě výrazně prostornější. Zároveň je ale patrné, že chce SHM nechce pouštět do přímé konfrontace s Teslou nebo Mercedesem, jejich Model S a EQE jsou o něco větší a Model 3 a EQC zase menší.

Značka Afeela nebude mít prémiové ambice, soupeření s BMW a Mercedesem ponechá na Acuře, ale nebude se jednat ani o mainstreamovou značku, jako je Honda. Filozofií mají být “high value vehicles”, tedy “hodně muziky za dost peněz”, přičemž by se ale nemělo připlácet za logo (které Afeela stejně nemá… 🙂 , což je škoda, protože emblém na Sony Vision S byl pěkný). Nepůjde ani o značku jednoho modelu, Sony s Hondou chtějí mít nejméně tři auta, přičemž jejich mix bude hodně záležet na tom, jak rychle se bude vyvíjet technika. Druhý model je samozřejmě jasný – půjde o crossover a zřejmě bude opět vycházet z konceptu Sony, jenž má podobný styl designu. Třetí modelová řada je ale zatím s otazníkem. Mohlo by jít o další sedan, ale zvažuje se také MPV!

Minivany jsou teď trošku stranou zájmu, ale u Hondy a Sony si myslí, že by to změnila autonomní technika. Pokud by se rychle povedlo rychlé rozšíření Level 3 nebo dokonce Level 4, pak “…by možná každý potřeboval party-car”, míní šéf SHM Yasuhide Mizuno. Jinak pokud jde o techniku, SHM bude využívat novou skateboardovou platformu Honda e:Architecture a s ní samozřejmě i další in-house systémy, v tomto projektu nebude General Motors nijak zainteresován. Afeela bude doma v Americe, tam se auta budou vyrábět a vyvážet do Japonska – a dobrou zprávou je, že i do Evropy, kde by se měl sedan objevit na počátku roku 2027.