/ Honda ZR-V dostane novou verzi AWD /

V Japonsku se už kvapem blíží zahájení prodeje nového crossoveru ZR-V s technikou civicu. Ohlasy tamních médií jsou velmi pozitivní, o ZR-V hovoří jako o nejsportovnějším kompaktním SUV na trhu a první vlna objednávek už pokryla produkci na několik měsíců (i když to v dnešní době čipy omezené produkce není úplně směrodatný parametr). Každopádně do vypadá, že má nový model, jenž by se měl v Evropě představit koncem léta, dobře našlápnuto. A teď tu máme ještě jednu novou informaci.

Honda ZR-V dostane další evoluci známého systému Real Time 4WD, respektive už cca dekádu označovaného Real Time AWD. Systém, v Evropě známý z céervéček a první generace HR-V postupem času přišel o jedno čerpadlo a od 4. generace CR-V je ovládán ne mechanicky změnou tlaku v hydraulické soustavě, ale elektronicky. A právě druhou evoluci RT-AWD dostane ZR-V.

Vývoj systému měl na starosti Keijiro Nakamura, jenž se u Hondy věnuje AWD od svého nástupu k Hondě v roce 2004 a cílem naladění bylo dostát filozofii vývoje modelu “přímé spojení s nervy”, které má vyjadřovat “řidičskou” povahu ZR-V. Asi nemusíte být AWD inženýr s dvacetiletými zkušenostmi z vývoje, abyste věděli, že trakce je tím lepší, čím více síly jde na zadní kola. A na zadní kola jde zase o něco více točivého momentu, než u aktuálního CR-V, které se už chová na méně přilnavém povrchu velmi dobře. V japonské prezentaci se bohužel nemluví o tom, jak se zapojení zadní nápravy zlepšilo procentuálně, ale rozdíl oproti dosavadní verzi RT-AWD asi demonstruje video lépe, než nějaké číslo. Systém ovládající zadní kola také funguje rychleji a kromě dat z plynového pedálu a senzorů vyhodnocuje také pohyby volantu a přizpůsobuje jim dávkování točivého momentu.



Nikdy se mi s jistotou nepovedlo zjistit, zda první generace RT-AWD v CR-V minulé generace (4G) fungovalo i při zatáčení, protože auto už mělo brake vectoring jenž také významně ovlivní jízdní vlastnosti, ale u aktuálního CR-V se zadní náprava připojuje i při zatáčení a rozjezdu, psal jsem o tom před časem v testu. Tato funkce byla samozřejmě zachována i u ZR-V a fungování systému bylo zase o něco posunuto, reakce jsou rychlejší a vyhodnocování dat z G-senzorů zlepšeno. Ještě se můžete podívat na další video, kde je mimo jiné vidět trakce i na zledovatělém povrchu. Pokud tím ale nechcete strávit 10 minut života (i když automatický překlad do češtiny je občas fakt sranda 😀 ), mrkněte alespoň na cca 7:30, kde je vidět, jak lze jet vyššími rychlostmi řízeným smykem všech kol. Zatím to ještě není Subaru 😉 , ale je zřejmé, že je RT-AWD už opravdu na slušné úrovni. Tak doufejme, že se ZR-V s AWD dostane i do Evropy, ať to můžeme vyzkoušet.

https://www.youtube.com/watch?v=nuGfHvN_ny8&t=520s