/ Honda e:Ny1 bude levnější než bZ4X nebo ID.4. A nebude vám v ní špatně. /

Přednedávnem proběhla v Norsku novinářská prezentace prvního elektrického crossoveru od Hondy a nedlouho poté byly v Británii oznámeny ceny. Honda e:NY1 (čti “enyuan”) tam začíná na částce £44,995, což je o 1115 liber méně, než v případě základu u Toyoty bZ4X (( u nás 1,29 milionu korun) a o 1040 liber méně, než Volkswagen ID.4 v podobné technické specifikaci. Honda navíc dává k autu pět let servisu zdarma, pětiletou záruku na celé auto a pětiletou silniční asistenci. Tak uvidíme, jak bude auto naceněno u nás…

To zní velmi zajímavě, ale má to háček. Tedy vlastně dva. Honda Anyone je subkompaktní crossover, zatímco zmíněná auta od konkurence jsou kompaktní modely, sice s podobě velkým interiérem, ale menším kufrem. Takže je i tahle elektrická honda vlastně docela drahá, i když ne v absolutní hodnotě, pokud nebude mít zájemce specifické nároky na transport nákladu. Navíc e:Ny1 ujede na jedno nabití oficiálně 412 km, bZ4X o 100 km více (i když trošku s otazníkem…) a ID.4 dokonce o 113 km více. A militantní elektroheady nepotěší ani pomalejší nabíjení, sosá pouze 68 kW a v režimu nabíjení 10-80 % kapacity potřebuje 45 minut, zatímco toyota a VW o čtvrt hodiny méně. Asi není těžké si domyslet, v kterém autě akumulátory déle vydrží, ale koho to zajímá. 😉 Nemyslím si, že by to bylo něco, co má zásadní vliv na denní používání takového auta…

Honda e:Ny1 chce navíc zabodovat zajímavou funkcí, kterou zatím ostatní BEV nemají – inženýři navrhli takovou charakteristiku reakce auta na povely plynového pedálu, že by se posádce nemělo dělat nevolno z nenadálé prudké akcelerace. Detaily nejsou úplně známy, ale z prvních jízdních dojmů vyplývá, že zhruba do 15 km/h reaguje auto na “kickdown” vlažněji a také za určitých podmínek trochu obrušuje hrany agresivní akcelerace při vyšších rychlostech poté, co vyhodnotí polohu plynu, rychlost jeho pohybu a rychlost vozidla.

Nemělo by to přitom mít negativní vliv na dynamiku auta, což potvrzuje i identická hodnota zrychlení 0-100 km/h, která je identická z Toyotou (rozdíl 0,1 s), VW s téměř stejným výkonem zaostává bezmála o sekundu.