/ Denso ovlivnilo první úmrtí, na JDM se budou měnit další statisíce čerpadel. /

Největší světový výrobce komponentů pro automobily Denso sice asi nejspíš netrumfne “Takata-gate”, kdy se jen v USA měnily patrony airbagů ve více než 40 milionech aut (a další miliony celosvětově), ale (opakovaně) nekvalitní čerpadla této japonské firmy se také docela snaží. Toyota už svolávala v Americe skoro šest milionů aut, Honda 2,6 milionu, dotčeny ale byly i ostatní japonské značky. Všechny však byly doposud relativně v klidu, protože vadné čerpadlo nikoho neohrozilo na životě. Ale to už neplatí.

V Japonsku má Denso první zářez – Hondě N-Box přestalo jít na rychlostní silnici Tottori v tunelu do motoru palivo, řidič sice zajel ke kraji, ale tam do něj stejně zezadu narazil jiný vůz a zabil řidičova otce, sedícího na zadním sedadle. Řidič a jeho matka byli zraněni. Přestože jako viníka zastavení označilo čerpadlo šetření Hondy i policie, Denso se k tomu postavilo čelem: ” Nemůžeme reagovat na otázky týkající se jednotlivých vozidel, protože nejsme schopni znát stav každého vozidla”.

Nejnověji byla na JDM vyhlášena svolávací akce na více než 480 tisíc vozů. Jde o osm modelů Subaru, patnáct Mazdy, dva Suzuki a tři Mitsubishi. U Hondy se svolávačka týká nejen aut, ale i motocyklů a zasažena je také Yamaha. Všechny tyto společnosti vymění nejen původně nainstalovaná čerpadla, ale i ta, už dodaná jako díly k výměně. Mluvčí Hondy se nechal slyšet, že už přestává být jasno v tom, která čerpadla dodaná Densem (ne)jsou vlastně defektní.

Japonské automobilky se potýkají s nekvalitními čerpadly Denso už od roku 2020 a to prakticky celosvětově, nejnovější recall v Japonsku zvýšil celkový počet aut, která na JDM potřebují výměnu, na 4,3 milionu vozů. V tuto chvíli oznámilo pouze Suzuki, že rozšíří recall i mimo Japonsko, u ostatních značek půjde (prozatím) pouze o záležitost domácího trhu.

Jsem zvědavý, jestli Toyota svůj podíl v Densu prodala včas…