/ Nissan chce po pádu Carlose Ghosna přehodnotit spolupráci s Renaultem /

Bude Nissan zase samostatnou značkou? To je asi otázka, kterou si klade spousta lidí poté, co se japonská automobilka rozhodla bleskurychle odvolat Carlose Ghosna v souvislosti s odhalenými daňovými podvody. Vlastně je až neuvěřitelné, kolik toho o alianci Renault-Nissan vyplynulo na povrch za pouhé dva dny, tak si to pojďme trošku shrnout…

Začínám si myslet, že probíhající skandál kolem šéfa aliance Renault-Nissan-Mitsubishi byl ze strany japonské automobilky dobře načasován. Ne, že by snad byl Ghosn křivě obviněn, ale mám pocit, že Nissan o jeho aktivitách už nějaký čas věděl a pouze čekal na vhodný okamžik. A poslední kapkou podle všeho byl Ghosnův (Renaultem podporovaný) záměr spojit všechny tři automobilky do jedné společnosti, k němuž mělo dojít už v horizontu několika následujících měsíců – a to i přes jeho opakované ujišťování, že se nic takového nechystá!

Nissan byl proti dalšímu sbližování s Renaultem, dokonce to vypadá, že by naopak měl rád více volnosti, než mu současná aliance poskytuje. Společný vývoj je samozřejmě obrovskou výhodou, ale není vůbec vyloučeno, že japonská značka vnímá kritiku veřejnosti, že je toho v nissanech japonského stále méně a méně a dochází tak k rozmělňování její identity. To je ovšem pouze moje domněnka, důvody mohou být mnohem prozaičtější… Holým faktem však je, že chce přehodnotit spolupráci s Francouzi, ať už to znamená cokoli.

Nejde totiž jen o tlak Renaultu na fúzi a Ghosnovy bokovky. Nissan se také hned nechal slyšet, že mu jsou známy určité nepořádky v nizozemské firmě Renault-Nissan BV, na níž dohlíží Renault a přes kterou jdou mimo jiné i všechny objednávky komponentů. V rámci této firmy mělo prý též docházet k poškozování zájmů Japonců. Zdá se tedy, že to v Nissanu už pěkně dlouho bublalo a nyní jde všechno v rychlém sledu ven. Pokud se ptáte, jestli Nissan může být znovu samostatný, tak to rozhodně ne. Současná provázanost je už příliš těsná a 43% podíl umožňuje Renaultu ovlivňovat personální obsazení automobilky na klíčových pozicích managementu, ale je zřejmé, že Nissan bude usilovat o větší volnost. Uvidíme, jak se věci budou nadále vyvíjet, držme palce, ať se mu z toho povede něco vytřískat.

2 komentáře

  • bitkar

    nissan se hlavne s frantikama nemel zaplejtat. Byla to chyba uz od zacatku a skalni fanousci a nejen ti skalni, to uz od zacatku rikali.

    • Ono moc možností nebylo, Nissan měl velké finanční potíže a byl rád, že se Renault objevil…

Komentáře jsou uzavřeny.