Převodovky v japonských sporťácích? U MX-5 manuál, u 86 …automat!

Byly doby, kdy jsem chtěl v každém autě kvedlat s fofrklackem – a bylo jedno, jestli to byl sedan, SUV nebo MPV. Teď už si myslím, že každý typ auta chce to svoje a v autě, které nemá žádné sportovní ambice, ať si je klidně měničový automat nebo CVT. Ale u sporťáku, to je něco jiného. Tam prostě manuál naprosto jednoznačně patří. Nebránil bych se sice ani superrychlému automatu nebo dvouspojce s pádly, ideálně v autech, co mají 500 koní a víc (nebo u těch značek, co neumí udělat pořádnou kulisu řazení 😀 ), ale řadicí páka je prostě top. Jenže…

Jenže ne všichni si to myslí. A když si to nemyslí zákazníci na největším trhu pro sporťáky na světě, mohl by to být časem docela problém. Před pár dny vyšlo najevo, že v USA pouze třetina zákazníků kupuje Toyotu 86 s manuálem, což znamená, že 66 % tam prodaných hachiroku má automat… Informace o poměru u Subaru nejsou k dispozici, ale řekl bych, že to bude podobné, cílová skupina tohoto auta bude asi stejná, bez ohledu na značku.

V reakci na to oslovil web autoblog PR zastoupení Mazdy s žádostí o informace, týkající se stejného tématu u MX-5. A výsledky vás asi překvapí. V dobrém, ale i špatném smyslu. U hirošimského sporťáku totiž dost záleží na tom, zda je řeč o roadsteru nebo tarze RF.

Tři čtvrtiny majitelů roadsteru (76 %) kupují auto s manuálním šestikvaltem, ale v případě verze se sklopným střešním panelem je to pouze 52 %. Ale i to je samozřejmě mnohem lepší výsledek, než u toyoty. Ona tomu tedy Mazda trošku pomáhá – u RF, prodávané ve vyšší verzi výbavy je automat za příplatek pouze 600 dolarů, což u top verze roadsteru také, ale v nabídce je i nižší specifikace, u níž je doplatek 1350 dolarů. Ale stejně – volba převodovky ve sportovním autě by neměla být proboha otázkou peněz… U první generace miaty činil podíl automatu necelých pět procent.

A to je to, o čem jsem se zmínil v úvodu – pokud Amerika bude, coby klíčový trh pro sportovní auta, stále více preferovat automaty, časem by se mohlo stát, že bude manuál ohroženým druhem i u malých sportovních aut, jako je MX-5, BRZ a 86. Dostatečně výmluvným důkazem je i fakt, že ve střední třídě manuály de facto vymizely a dvouspojky je začínají vytlačovat už i v kompaktní třídě.

1 komentář: „Převodovky v japonských sporťácích? U MX-5 manuál, u 86 …automat!

  • 17.5.2019 (13:33)
    Permalink

    njn, amici s tim neumi jezdit… ale machrovat s peknym autem chteji pred babama.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *