Novinky

Mazda MX-5 990S Edition: limitka pro puristy

Současná generace Mazdy MX-5 (ND) se sice vrátila k filozofii původní Miaty NA (se všemi klady i negativy), ale je to samozřejmě moderní současný vůz se všemi vymoženostmi. Vypadá to však, že japonští zákazníci požadují ještě něco trochu syrovějšího, protože na JDM míří model MX-5 990S Edition, jenž se chce původnímu NA přiblížit ještě více.

Číslo v označení prozrazuje váhu – s 990 kg se ND dostala na hmotnost, jakou měla MX-5 NA. Odlehčovalo se všude možně, za zmínku stojí třeba odstranění izolace z kapoty, použití kol s váhou menší o 3,2 kg nebo předních brzd Brembo, které i přes větší třmeny uspořily 700 g. Podle Mazdy je právě snížení neodpružené hmoty velmi důležité, 1 kg odpovídá v oblasti chování na silnici úspoře 10 kg odpružené hmoty. A právě tmavá kola a černé třmeny s modrým nápisem Brembo jako jediné odhalí, o jaký model se jedná, zbytek auta je identický.

Kromě snížení váhy disponuje MX-5 990S Edition ještě jednou zajímavou novinkou, systémem Vehicle Attitude Stabilization Control (VASC), fungující na principu brake vectoringu, Pokud senzory v zatáčce zjistí větší příčné zrychlení, než 0,3 G, zvýší se brzdný účinek na vnitřním zadním kole, což má zajistit menší zdvih zavěšení a průjezd zatáčky s menším náklonem. Pokud by to řidiči nevyhovovalo, lze jej vypnout deaktivací systému jízdní stability, na který je navázaný. Balíček 990S je určený pouze pro MX-5 s motorem 1,5 l o výkonu 132 koní s otevřeným diferenciálem.

Nebuďte překvapení shinkansenem v úvodu podivného videa, jedná se něčí reportáž z předpremiéry modelu. Na druhém videu, které bude aktivní později, snad uvidíme z 990S více. Titulní fotka k článku je zatím pouze ilustrační. 😉