Novinky

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV: elektromobil s wankelem přichází

Sice to trvalo o dost déle, než bylo původně v plánu, ale konečně se představil elektromobil Mazda MX-30, vybavený rotačním motorem v roli range extenderu. Wankel se tak vrací pod kapotu Mazdy po 11 letech a to premiérově ve verzi pojmenované MX-30 e-Skyactiv R-EV. Motůrek má objem 0,83 l, přímé vstřikování benzinu a vysoký kompresní poměr 11,9:1. Disponuje výkonem 75 koní při 4700/min a točivým momentem 116 Nm při 4000 otáčkách, to ale není zase tak podstatné, protože není spojen s koly, plní pouze roli generátoru elektřiny poté, co MX-30 vyčerpá energii z nevelkého 17,8 kWh akumulátoru.

Wankel má k dispozici překvapivě velkou nádrž o objemu 50 l (takovou nemají ani mnohé hybridy), umístěnou před zadní nápravou a zajistí autu kombinovaný jízdní dosah na jedno nabití a tankování přes 600 km. Použití výrazně menší baterie (původně 35,5 kWh) však smrskne čistě elektrický dojezd na papírových 85 km (WLTP kombinovaný cyklus), což je víceméně na úrovni dnešních plug-in hybridů, stejně jako oficiální deklarovaná spotřeba 1 l benzinu na 100 km. Mazda i přesto věří, že majitelé budou MX-30 R-EV využívat primárně jako čistý elektromobil.

Nabití malé baterie trvá pomocí 11kW wall-boxu hodinu a 40 minut, běžná DC nabíječka (36 kW) zvládne z 20 na 80 % kapacity za 25 minut. MX-30 s prodlužovačem dojezdu zrychlí na stovku za příjemných 9,1 s a maximálka je elektronicky omezena na 140 km/h. Auto váží 1700 kg a Mazda jej oficiálně specifikuje jako plug-in hybrid. V Německu začíná na €35,990, což je momentálně v přepočtu necelých 870 tisíc korun, oficiální česká cena by ale měla být nižší.

10 komentářů: „Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV: elektromobil s wankelem přichází

  • to neni vubec spatnej pocin..

  • Tak to je velké zklamání… Čekal jsem, že kritika malé baterky dopadne tak, že se k té současné wankel přidá, ne, že ji částečně nahradí a bude z toho PHEV, navíc tak trochu divný (tím, že wankel bude jen REX). Jsem zvědav, jaká bude reálná spotřeba, 515 km na 50 litrů benzínu totiž zní naprosto strašlivě, ale odpovídá to nesmyslnosti pohonu (s účinností 40 % vyrábět elektřinu z benzínu a pak s dalšími ztrátami to hnát přes baterku a elektromotor na kola je nápad hodný někoho z brusele).

    Na jakékoliv delší cestě (kde slovo „delší“ dostává příchuť komičnosti, nově tedy „daleko“ = od 50 km dál, ha ha) tak bude využití coby „čistý elektromobil“ naprostá hovadina, to nevím, komu hodlá Mazda lhát do kapsy. S původní 35 kWh by to ještě jakž-takž šlo a člověk by třeba i po těch 150 km zastavil a dobil to (pokud to umí rozumnou rychlostí a ne jak Kia, kde člověk sedí na nabíječce jak idiot kvůli pár kWh), ale co 50-80 km zastavovat? Bych tomu debilovi, co to prohlásil, flákl děti do auta, zalepil nádrž sekundovkou a nechal ho jet do Itálie na hory, ať si to vyzkouší sám.

    • Také jsem čekal, že ke stávajícímu setupu přidají spalovák. Pak by to naprosto normálně použitelné jediné auto do rodiny. Ve všední den v pohodě na baterku a o víkendu kamkoli dál.

      • King: tak to zas nepřeháněj, MX-30 je „rodinný skůtr na zimu“. Ideální auto na příměstský provoz, do kterého se nouzově, ale stále relativně v pohodě vejde celá rodina (není to Mini SE ani Honda e). Ne tak už náklad nebo třeba cyklo-lyžo výbava, o pohodlí přesunu v délce třeba 8 hodin nemluvě.

        Takže i kdyby tomu zůstala baterka, je to pořád „jen“ druhé auto do rodiny, ale už s použitelností, jakou člověk očekává. Takto je z toho něco, co bude velmi zajímavé pozorovat, protože výrazně větší, silnější a prostornější CX-60 PHEV jezdí bez dobíjení taky za 10.

  • Hele chapu to spravne, ze na 50l ujede 515km? Jelikoz moje mazdice v dvoulitru ujede na 50 litru 800-900km 🙂

    • Jo, vypadá to tak 🙁

    • David: jenže tvoje auto není ekologické, chápeš? 🙂

      • no praveze to moc nechapu 😀 Proc teda ten wankl a elektromotor? Klasicky bateriovy system je lepsi. Klasicky spalovaci system je lepsi. Tohle neni dobre ani jako elektro ani jako spalovak. Nebo se pletu? Unika mi neco?

        • TO DAVID: Právě, že ti uniká celý koncept auta. Je to městské SUV, kde většině lidí stačí na nákupy a převozy dětí ženami domů těch deklarovaných 80km. Proto tam zřejmě píší, že většina lidí to bude nabíjet doma. Pro mě osobně by se takové auto docela hodilo, ale má to háček. Když s tím budeš chtít vyjet dál tak je to auto k hovnu za 800k. To radši hybrid, který si žádá do 5l benzínu a je klid. Z fotovoltaiky doma auto celoročně nabíjet stejně nejde.

          • no prave neunika. Proc tam tedy cpou ten wankl? Ten koncept je spatny. Kdyby tam dali normalni dojezdovy motor se spotrebou do 5l ujede pak 1085km. Ten wankl je tam na dve veci. Desne neefektivni. Vzdyt to nedava smysl.

Komentáře nejsou povoleny.