Novinky

Bridgestone Turanza EV: nová pneumatika pro elektromobily

Největší výrobce pneumatik na světě, japonský Bridgestone, vyvinul svou první pneumatiku pro bateriové elektromobily – a současně také jednu z vůbec prvních plášťů na trhu, určených pro BEV. Nezní to jako nic přelomového, ale …je. Elektroauta vyžadují jiný mix vlastností, krom toho, že musí fungovat na vodě i suchu z pohledu jízdních vlastností, musí unést váhu těžkých EV a musí být také mnohem tišší. To při velmi nízkém valivém odporu, jenž pomůže přidat k celkovému dojezdu cenné kilometry, v případě aut s velkými akumulátory dokonce desítky kilometrů.

V současnosti patří mezi oblíbené obutí pro BEV pláště Michelin Pilot Sport 3, respektive Pilot Sport 5, které se specifikacemi blíží zmíněným požadavkům, ale když Hankook vyvinul plášť Ion evo, v testech je v celkovém hodnocení dokáže porážet. Nyní tedy do segmentu naskakuje Bridgestone Turanza EV, určená aktuálně jako „first replacement“ pro vozy prémiových značek a počítám, že pneumatiku časem uvidíme i jako OEM vybavení. Turanza EV startuje s pěti rozměry, které pokryjí požadavky majitelů vozů Tesla (Model 3, Model Y, Model S, Model X) a Ford Mustang Mach-E, příští rok je doplní dalších 13 rozměrů.

Bridgestone Turanza EV využívá nový typ směsi s označením ENLITEN, složené ze speciálního polymeru PeakLife, jenž má mít delší životnost a současně snižovat valivý odpor. Saze pochází z recyklovaných starých pneumatik a v kuchařce figuruje také sójový olej, silika z rýžových slupek a syntetická guma, vyrobená z PET lahví a plastových tašek. Podíl obnovitelných nebo recyklovaných materiálů ve směsi činí 50 %.