Novinky

Zemřel Kuni-san. „Otec driftu“ spojil svou kariéru s Nissanem a Hondou.

Všichni určitě znáte přezdívku Drift King (ドリキン). Pyšní se jí Keiichi Tsuchiya, známý expert na jízdu dveřmi napřed, závodní jezdec, jedna z hvězd pořadu Best Motoring a v současnosti také konzultant Hondy a její tuningové divize Modulo. Ale Japonsko má ještě jednu ikonu tohoto sportu. Když se proháněla po závodních tratích, Keiichi-san ještě tahal kačera. V roce 1965 začal za Nissan jezdit Kunimitsu Takahashi, známý také jako Kuni-san, jenž se závodními prototypy Nissanu stanovil řadu traťových rekordů, nebyl to ale jezdec, jenž by vyhrával závody jako na běžícím páse. Jeho největším úspěchem v barvách Nissanu bylo ceněné první místo v závodě Fuji Grand Champion 300km v roce 1972, což bylo jubilejní 50. vítězství Nissanu. O rok později mohl ještě nějaká klíčová vítězství přidat s autem, odvozeným od Nissanu Skyline 2000GT-R Racing Concept, ukázaném na Tokyo Motor Show 1972 právě s Takahashiho číslem 73. Jenže automobilka bez varování přeskočila na „zelenou vlnu“ a závodní tým s připravovanými KPGC110 zrušila. Nissan si na Kuni-sana nyní vzpomněl v souvislosti s jeho nedávným úmrtím 16. března, kdy ve věku 82 let podlehl rakovině a ve svém sídle vystavil tři významná auta z jeho kariéry – 1969 Nissan R382, 1993 Skyline GT-R Group A a známý KPGC110 Skyline 2000GT-R, jenž však nakonec na okruhy nikdy nevyjel. Takahashi se však proslavil hlavně tím, jak dokázal ovládat závodní speciál Nisssan GT-R, jenž běžně vodil po okruzích řízeným smykem všech čtyř kol i ve vysokých rychlostech.



Kuni-san ovšem zanechal významnější stopu u značky Honda, ta si však na jeho skon oficiálně nevzpomněla. Tento závodník totiž začal kariéru jako motocyklista a stal se prvním Japoncem, jenž vyhrál motocyklovou GP, konkrétně to byl Hockenheim s dvěstěpadesátkou Honda. Ani v jedné stopě to ale nebyl vyloženě „vítězný typ“, vyhrál s Hondou velkou cenu čtyřikrát a v roce 1962 se těžce zranil na Isle of Man a v roce 1965 přeskočil k Nissanu na čtyři kola. V roce 1992 založil stáj Team Kunimitsu a s Nissanem pokračoval – postavil Skyline GT-R R32 a jeho týmovým kolegou byl – to neuhodnete – Keiichi Tsuchiya, jenž se naučil driftovat právě od Kuni-sana. V roce 1994 Team Kunimitsu nastoupil do šampionátu prvního ročníku japonských cesťáků All-Japan Touring Car Championship (JGTC, dnes Super GT) ve třídě GT1 s Porsche 911 RSR Turbo a tam už zůstal do dnešních dnů.

V roce 1994 se však také účastnil také řady vytrvalostních závodů s Hondou NSX GT2, s níž hned vyhrál Suzuka 1000km a Tokachi 24 Hours. A o rok později přišel absolutní vrchol, když společně s Tsuchiyou a Iidou vyhráli s NSX deštivou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans v kategorii GT2 a celkově skončili osmí, před celou řadou speciálů GT1, které nedokázaly přenést sílu motorů na asfalt. To posílilo Takahashiho důvěru v tento supersport a v roce 1996 s ním jako první nastoupil do JGTC ve třídě GT500. Tehdy ještě bez tovární podpory a i přes výkonnostní handicap skončila stáj celkově sedmá. V roce 1997 už měl Team Kunimitsu plnou tovární podporu Hondy a vzniklo partnerství, které trvá dodnes, stejně jako spolupráce se značkou Raybrig. V prvním roce přišla první dvě pódia a o rok později i první GT500 vítězství. Poslední vítězství Kuni-san zaznamenal v roce 1999 na Fuji, stal se tak v 59 letech (po šňůře předchozích pěti triumfech) nejstarším vítězem závodu GT500. V tomto roce závodní kariéru ukončil. Team Kunimitsu s hondami vyhrál v roce 2018 poprvé celý šampionát (ano, s Jensonem Buttonem za volantem) a podruhé si to zopakoval v roce 2020. Kunimitsu Takahashi se tak zapsal do historie japonského motorsportu tučným písmem, čest jeho památce.