Novinky

Toyota Alphard a Vellfire 2024: nová generace minivanů

Toyota právě představila čtvrtou generaci velkých MPV Alphard a Vellfire. I nadále setrvává u strategie dvou téměř identických modelů s jiným jménem, smyslem této politiky je profilovat vellfire jako sportovněji zaměřený minivan, zatímco aphard si vydobyl pověst nejluxusnějšího japonského velkoprostorového modelu. To se ale samozřejmě změnilo s příchodem model Lexus LM, jenž příchod nové generace předznamenal. Novinky přináší poměrně radikální design, společným prvkem s předchozí generací je prakticky pouze maska chladiče obřích rozměrů, i ta však má jiný tvar.

Design karoserie vyznává fluidní tvary, současně je však poměrně divoký, boční prolisy a linie oken je hodně nezvyklá. Bude určitě vyvolávat kontroverzní názory, ale já jsem fanda odvážného designu, takže se mi to líbí. 😉 Díky oblému profilu to ani to nevypadá, že mají vozy impozantní rozměry 4995 x 1850 x 1945 mm, rozvor pak činí rovné tři metry. Interiér ze všeho nejvíc připomíná obývák s televizí v podobě obřího displeje infotainmentu. Méně by možná bylo více, ale je to marné – význam komunikačního rozhraní s autem je stále důležitější. V alphardu je životní prostor součástí identity, takže tady se nikdo mačkat nebude, sedmimístná verze se nenabízí, existuje pouze šestimístná (2 + 2 + 2) s kapitánskými sedadly ve druhé řadě. Podélná prostornost se mezigeneračně změnila jen mírně, uprostřed o 5 a vzadu o 10 mm. Zato torzní tuhost karoserie šla nahoru o radikálních 50 % a Toyota slibuje i výrazně tišší kabinu. Majitelům odpadnou problému, jak mastodonty nacpat do skromných parkovacích stání, součástí výbavy bude dálkové ovládání parkování pomocí aplikace v telefonu.

Alphard a Vellfire mají dnes obvyklé řešení podvozku s McPhersony vpředu a víceprvkem vzadu (dvojité příčná ramena). Sportovní vellfire lze mít se čtyřválcovým motorem 2.4 Turbo s výkonem 279 koní a točivým momentem 430 Nm, oba modely pak disponují klasickým toyotím hybridem s atmosférickým motorem 2,5 l a kombinovaným výkonem 250 k. Sociálnější alphardy pak bude možné koupit s atmosférickým 2,5litrovým benziňákem (182 k, 235 Nm). Všechny verze disponují nějakou formou automatu, ať už je to CVT, e-CVT nebo osmistupňová měničová skříň v případě topmodelu.

Toyota chce prodávat měsíčně 8500 aut, přičemž alphardy budou činit cca 70 % z tohoto množství. Základní cena začíná v přepočtu na 810 tisících korunách (jestli chcete dnes koupit něco v Japonsku, kurs je naprosto báječný) za alphard, respektive 980 tisíc za vellfire, ale může to klidně být i 1,34 milionu. Zajímavé je, že tyto MPV nelze koupit, ale pouze využívat na operační leasing Kinto.