Novinky

Japonsko chce zrušit 50ccm mopedy a skútry

Co se týče řidičáků, mají to Japonci tak, jako jsme to měli donedávna my – k papírům na auto dostanou automaticky i oprávnění na moped s motorem do 50 kubíků. Těm ale teď hrozí buď zákaz nebo drastické zdražení. Důvodem jsou chystané zpřísněné emise pro mopedy, jež vejdou v platnost koncem roku 2025. Problémem padesátek je, že jim příliš dlouho trvá, než zahřejí katalyzátor, jenž začíná správně pracovat kolem 300 stupňů, takže dlouho vypouští ničím nečistěné zplodiny. Technicky by to vyřešit šlo, ale bylo by to drahé a promítlo by se to do ceny už tak drahých skútrů.

Nejedná se v současnosti o nějak extra velký trh, ročně se jich kvůli vysokým cenám prodá kolem 120 tisíc, přičemž jich v Japonsku jezdí kolem 5 milionů, zejména na venkově, kde není tolik rozšířená veřejná doprava. Co tedy Japoncům zajistí mobilitu? Výrobci motocyklů teď tlačí na japonskou policii, aby udělala to, co je u nás už dlouhá léta – zvýšila u řidičáků na auto kubaturu motocyklů na 125ccm, která je na tom emisně nesrovnatelně lépe.

Každý ale ví, že stopětdvacítka létá oproti padesátce jako ďas, a japonská policie nemá ráda rychlé jezdce 😉 , výrobci motorek tedy navrhují, že by 125ccm motorky měly zachován padesátkový výkon maximálně 5,4 k, jedinou výhodou tedy bude větší točivý moment. Maximální povolená rychlost je 60 km/h. Policie se tomuto nápadu dlouho bránila, ale už je prý ve fázi „zvažování“ a nejspíš jí nakonec nezbude nic jiného, než to schválit.