Novinky

První japonský V6 vyvinul Nissan. Před 40 lety…

Nissan letos slaví 90 let od založení a této události jsem díky aktivitám automobilky v posledních měsících věnoval několik článků. Dnes bych to silvestrovsky završil něčím, co jste možná nevěděli. Nissan byl první japonskou značkou, která začala masově prodávat vidlicový šestiválec. Jedná se o řadu VG, která debutovala v roce 1983 v sedanu Cedric a o rok později jej použil sportovní Nissan 300ZX.

Vývoj začal už v roce 1979 u Nissan Machinery s cílem nahradit zastaralý řadový šestiválec L, jenž vycházel z motoru Mercedes-Benz z roku 1951. Ambice byly velké – zlepšení spolehlivosti, výkonu, spotřeby, snížení hmotnosti a velikosti. Ačkoli dnes je cool mít v portfoliu řadové šestiválce, nelze opomínat jeho lepší torzní tuhost a kompaktní rozměry, které umožnily jeho zástavbu do aut s pohonem předních kol – a v neposlední řadě i zlepšení pasivní bezpečnosti díky lepším deformačním zónám karoserie. Řada VG měla zpočátku v portfoliu dvoulitr a třílitr.

Soumrak VG začal v roce 1994, kdy byl představen V6 řady VQ, která se vyrábí dodnes. Od té doby se VG pomalu vytrácely, po roce 2002 už sloužil jen v terénních modelech Frontier a Xterra, definitivně skončil v roce 2004, existoval tedy 21 let.