Novinky

Honda CR-V e:FCEV: první vodíkový plug-in hybrid

Honda právě oficiálně představila již dříve avizované CR-V, kombinující jako první auto na planetě plug-in hybrid s vodíkovým palivovým článkem. Designéři značky si nedají pokoj a neustále mění vizuální schéma aut, auto s novou technikou se na první pohled pozná podle nové přídě ve stylu elektrického Prologue (což vzhledu docela uškodilo) a má přepracovanou optiku zadních svítilen. Další podstatnou změnou je obrovský schod v kufru, ukrývající nádrž na 4,3 kg vodíku, jenž bohužel dramaticky snižuje využitelnost auta; naštěstí má céervéčko výchozí kufr veliký, takže úplná tragédie to není. Oproti ostatním CR-V má e:FCEV tužší zadní část karoserie, v podélném směru se zvýšila o 10 %, v příčném o 9 % a došlo ke změně naladění přední i zadní nápravy.

Vodíkový plug-in má bohužel menší dojezd na elektřinu než benzinový e:PHEV – se 17,7 kWh akumulátorem zvládne maximálně 46 km, celkový jízdní dosah je pak 434 km. To je zhruba na úrovni současných elektromobilů, ale při výrazně nižší hmotnosti, kompletní specifikace však zatím ještě nejsou k dispozici. Víme, že má CR-V e:FCEV výkon 177 k a točivý moment 310 Nm a poháněna jsou opět přední kola (o rozměru 235/60 R 18). Honda chce v prvním roce vyrobit a dodat v Kalifornii 2000 těchto aut a poté produkci postupně navyšovat. Později by se měla dostat i do Japonska.

Vypadá to jako zajímavý počin a další alternativa elektromobilům, ale jak už se u Hondy občas stává, načasování je velký špatný – i když v tom je sama automobilka tentokrát naprosto nevinně. Těžko byste vymysleli horší situaci pro příchod nové techniky na trh – Kalifornie, vodíkově nejpřipravenější země na světě, totiž už pár měsíců zažívá doslova H2 apokalypsu. Shell počátkem února uzavřel všech sedm svých stanic, což je při původním celkovém počtu 55 čerpaček dost výrazná ztráta. A i zbývající stanice se potýkají s kritickým nedostatkem vodíku, dodávky jsou malé a velmi nepravidelné. A aby potíží nebylo málo, Jedna ze dvou největších sítí čerpaček, japonská Iwatani, se soudí se svým dodavatelem tankovacích zařízení, která trápí četné poruchy. Takže je otázkou, jestli se Hondě vůbec povede najít ty dvě tisícovky dobrodruhů, natož pak v příštích letech násobně více.

Hondu CR-V e:FCEV (MY2025) budou vyrábět znudění dělníci v Performance Manufacturing Center v Ohiu (je to jediné vodíkové auto „made in USA“), kde už se bohužel drahnou dobu nic „performance“ nedělá. Jak už to u pionýrských projektů bývá, auta budou zájemcům k dispozici výhradně na operativní leasing – a to někdy koncem letošního roku.