JDM 2021: nejprodávanější značky a modely Japonska
Japonská asociace prodejců automobilů zveřejnila výsledky za kalendářní rok 2021, tak se podíváme na to, jak si vedly jednotlivé domácí automobilky a která auta se vloni umístila na předních příčkách statistik. Japonský trh oproti roku 2020 klesl o 3,2 % na 2 399 862kusů a jde o nejhorší výsledek od roku 2011, je to samozřejmě opět zásluha covidu, doplněná ještě problémy s nedostatkem čipů. Absolutním leaderem je samozřejmě zase Toyota, která navíc svou tržní pozici vloni ještě posílila, protože spadla jen o 2,1 %. Dalšími japonskými značkami, která si polepšily, bylo Mitsubishi, to rostlo dokonce o 10,5 % a Lexus (+4,2 %). Mimochodem, pro zajímavost – Mercedes v Japonsku zase prodal více aut, než Lexus, ale bylo to těsné, jen o 654 vozů. Všechny ostatní automobilky měly propad větší, než průměr, nejhůře si vedla Mazda (-11,2 %), následovaná Hondou (- 6,4 %). Všimněte si, jak se na Hondu dotáhlo Daihatsu, aby nám ji neodsunulo v roce 2022 na čtvrté místo…
Značka | Prodel 2021 | Prodej 2020 | %20/21 | |
Celkem | 4,448,340 | 4,598,615 | -3.3 | |
1 | Toyota | 1,424,380 | 1,454,524 | -2.1 |
2 | Suzuki | 608,379 | 630,842 | -3.6 |
3 | Honda | 579,771 | 619,132 | -6.4 |
4 | Daihatsu | 572,401 | 592,346 | -3.4 |
5 | Nissan | 451,671 | 468,544 | -3.6 |
6 | Mazda | 157,311 | 177,087 | -11.2 |
7 | Subaru | 101,312 | 105,540 | -4.0 |
8 | Mitsubishi | 77,674 | 70,281 | 10.5 |
9 | Isuzu | 63,061 | 66,748 | -5.5 |
10 | Hino | 60,010 | 60,051 | -0.1 |
11 | Mercedes Benz | 51,772 | 57,041 | -8.3 |
12 | Lexus | 51,118 | 49,059 | 4.2 |
Co se kategorie normálních 😉 aut týče, tam zopakovala loňské prvenství Toyota Yaris a to s drtivým náskokem před všemi ostatními. Čtyřicetiprocentní nárůst nejen ukazuje, že se Toyka perfektně trefila i do vkusu japonských zákazníků, ale dokázala téměř nemožné – přerušila šest let trvající nadvládu kei miniauta Honda N-BOX, které yaris odsunul na druhé místo. Co k žebříčku nejprodávanějších aut ještě říct? V první desítce patří osm míst z deseti Toyotě a v první dvacítce jich je dvanáct, to je neuvěřitelná dominance. Ještě bych zmínil jednu věc – konkurenta yarisu omladil letos i Nissan a jeho Note poskočil z předloňského devátého místa na páté. Naopak Honda Jazz zjevně 😉 nepřijde divná jen nám, minulá generace byla ve svém posledním roce v žebříčku čtvrtá, ta nová spadla na 12.(!) místo, až za malé MPV Honda Freed. Jestli to nebyl jen nějaký záhadný výkyv, čekají nový jazz hodně těžké čtyři roky…
Značka | Model | Prodej 2021 | Prodej 2020 | % 20/21 | |
1 | Toyota | Yaris | 212,927 | 151,766 | 40.3 |
2 | Toyota | Roomy | 134,801 | 87,242 | 54.5 |
3 | Toyota | Corolla | 110,865 | 118,276 | -6.3 |
4 | Toyota | Alphard | 95,049 | 90,748 | 4.7 |
5 | Nissan | Note | 90,177 | 72,205 | 24.9 |
6 | Toyota | Raize | 81,880 | 126,038 | -35.0 |
7 | Toyota | Harrier | 74,575 | 66,067 | 12.9 |
8 | Toyota | Aqua | 72,495 | 59,548 | 21.7 |
9 | Toyota | Voxy | 70,085 | 69,517 | 0.8 |
10 | Honda | Freed | 69,577 | 76,283 | -8.2 |
11 | Nissan | Serena | 58,954 | 68,648 | -14.1 |
12 | Honda | Fit (Jazz) | 58,780 | 98,210 | -40.1 |
13 | Toyota | Sienta | 57,802 | 72,689 | -20.5 |
14 | Honda | Vezel (HR-V) | 52,669 | 32,931 | 59.9 |
15 | Toyota | RAV4 | 49,594 | 54,848 | -9.6 |
16 | Toyota | Prius | 49,179 | 67,297 | -26.9 |
17 | Suzuki | Sorio | 44,713 | 40,342 | 10.8 |
18 | Toyota | Noah | 44,211 | 45,434 | -2.7 |
19 | Honda | Step WGN | 39,247 | 34,441 | 14.0 |
20 | Nissan | Kicks | 35,044 | NA | 91.2 |
A teď pojďme na kei. Segment miniaut se propadl ještě více – o 4,2 % na 1 275 836, jeho velikost se rok od roku zmenšuje (jak si to japonská vláda přeje) ale stále představuje velmi důležitý segment trhu. Vládne mu Suzuki, před Daihatsu, Hondou a Nissanem, ostatní výrobci už jen paběrkují. Mezi prvními dvěma značkami je to poměrně těsné, dále se však žádné velké drama se nekoná, odstupy v prodejních číslech jsou poměrně velké.
Značka | 2021 | 2020 | % 20/21 | podíl | ||
Celkem | 合 計 | 1,275,836 | 1,331,149 | 95.8 | 100.0 | |
1 | Suzuki | ス ズ キ | 397,731 | 403,480 | -1.4 | 31.2 |
2 | Daihatsu | ダイハツ | 380,578 | 394,893 | -3.6 | 29.8 |
3 | Honda | ホ ン ダ | 264,803 | 274,439 | -3.5 | 20.8 |
4 | Nissan | 日 産 | 142,667 | 163,918 | -13.0 | 11.2 |
5 | Mitsubishi | 三 菱 | 34,564 | 33,746 | 2.4 | 2.7 |
6 | Mazda | マ ツ ダ | 24,522 | 28,581 | -14.2 | 1.9 |
7 | Toyota | ト ヨ タ | 20,819 | 19,687 | 5.7 | 1.6 |
8 | Subaru | ス バ ル | 10,104 | 12,320 | -18.0 | 0.8 |
Jak už vyplývá z výše uvedeného, králem kei je opět Honda N-BOX – a to už sedmý rok v řadě, letos navíc díky poklesu prodeje jen o 3,6 % svůj podíl na trhu mírně upevnila. Také její pronásledovatelé Suzuki Spacia a Daihatsu Tanto patří do kategorie „krabic“ s velkou výškou karoserie, čtvrté Daihatsu Move je prvním kei s relativně běžnými proporcemi mini MPV. Je určitě zajímavé, že Suzuki má v první desítce čtyři zástupce, stejně jako Daihatsu, Nissan tam dostal jediné auto, stejně jako Honda.
Značka | Model | 通称名 | Prodej 2021 | Prodej 2020 | % 21/20 | |
1 | Honda | N-BOX | N-BOX | 189,940 | 195,984 | -3.6 |
2 | Suzuki | Spacia | スペーシア | 128,881 | 139,851 | -7.8 |
3 | Daihatsu | Tanto | タント | 116,912 | 129,680 | -9.8 |
4 | Daihatsu | Move | ムーヴ | 95,840 | 104,133 | -8.0 |
5 | Nissan | Roox | ルークス | 84,748 | 72,820 | 16.4 |
6 | Suzuki | Hustler | ハスラー | 82,486 | 80,114 | 3.0 |
7 | Suzuki | Wagon R | ワゴンR | 68,970 | 66,061 | 4.4 |
8 | Daihatsu | Mirror | ミラ | 65,803 | 73,462 | -10.4 |
9 | Daihatsu | Taft | タフト | 62,278 | 42,942 | 45.0 |
10 | Suzuki | Alto | アルト | 60,919 | 63,371 | -3.9 |