Novinky

Honda N-BOX: jak nahradit nejprodávanější JDM auto?

Současná generace kei minivozu Honda N-BOX vstoupila do šestého roku své existence titulem nejprodávanějšího auta Japonska za rok 2022 a nebýt roku 2021, kdy ji předběhl yaris (i když Toyota trošku účelově spojila statistiku dohromady s crossoverem Yaris Cross), triumfovala by doposud v každém roce prodeje. Nelze také nevzpomenout, že jde o model, jenž vede žebříček třídy kei už osmý rok v řadě a to i přesto, že je dražší, než všichni jeho přímí konkurenti. Být dlouhodobou jedničkou na trhu je samozřejmě skvělý pocit, ale také obrovská zodpovědnost, laťka je pochopitelně hodně vysoko a tak trochu vyvolává obavy podzim letošního roku, kdy přijde nová generace. Jak ji udělat, aby nebyla zklamáním a na dosavadní úspěchy navázala?

Nejprve je třeba se podívat na to, proč je N-BOX taková hvězda. Vyšší cena auta není náhodná. Honda se u aktuálních modelů N nedržela filozofie, že když je něco malé, že to musí být levný „plasťák“. Interiér působí nejhodnotněji a podle tamních recenzí je kabina také nejtišší, navíc disponuje nejvyspělejším asistenčním systémem Honda Sensing a spoléhá na extrémně dlouhý rozvor přes 2,5 m, jenž umožňuje lepší využití interiéru a současně nemá díky chytré konstrukci skeletu problém s bezpečností při nárazu. Na N-BOX se v Japonsku v současnosti čeká zhruba půl roku.

Honda je vcelku odborník na pálení příležitostí, ale v tomto případě to vypadá, že přesně ví, co příští N-BOX potřebuje. Změny designu to určitě nejsou, takže můžeme očekávat jen lehkou evoluci vzhledu, asi jako u Hondy N-ONE. Nabídku ale téměř jistě doplní „crossover“ varianta, jako má Daihatsu. Očekávat lze ještě lepší balíček Sensing (např. upgrade na opětovné rozjetí adaptivního tempomatu po zastavení), pokrok v infotainmentu a ještě tišší interiér. Konkurence teď hodně propaguje přechod svých tříválců na mild-hybridní techniku se startér-generátorem, ale tohle by neměla být cesta, kterou se Honda vydá. Její aktuální Earth Dreams tříválce mají spotřebu srovnatelnou s mild hybridy, navíc je jejich efekt příliš malý a nevyplatí se. Osobně si ale myslím, že poté, co si Honda vyzkouší BEV verzi modelu N-VAN, se později objeví i elektrický n-box.