Honda e: vedení automobilky ji nechtělo. Proč?

Malý městský elektromobil Honda e začne válčit s konkurencí až za rok, ale i přesto už má za sebou tu nejtěžší bitvu – přesvědčil vedení značky, že má právo na život. Co managementu na autě vlastně vadilo?

O tom povyprávěl Autocaru project manager automobilu Kohei Hitomi. Ten dostal za úkol vyvinout první masově vyráběný a prodávaný elektromobil Honda a nebyl to vůbec snadný úkol. Asi budete v šoku, ale pochybnosti už byly i kvůli designu prototypu z letošního ženevského autosalonu.

Z nějakého důvodu manažeři Hondy nebyli přesvědčeni o vhodnosti retro vzhledu ve stylu Civicu 1. generace – a to byl také důvod, proč vznikl námi oblíbeny koncept Honda Urban EV. Je to tak, nejprve byl navržen vůz Honda e a na jeho bázi teprve designéři postavili studii, aby si ověřili, že tenhle styling bude fungovat. Výsledek? Ocenění pro nejhezčí koncept loňského ženevského autosalonu a obrovský zájem veřejnosti – Honda e byla zachráněna.

Předcházely tomu ale i další ostré boje. Hitomi viděl od počátku potenciál v subkompaktním městském autě, osazeným menšími akumulátory, které znamenají menší dojezd, ale měla by je vyvážit nízká cena. Jenže takových aut dnes není mnoho, automobilky dnes u toho typu aut spoléhají spíše na větší, univerzálnější vozy. Navíc se jízdní dosah stal, zejména kvůli Tesle, doslova mantrou všech BEV. Kdo má víc baterek, je lepší elektromobil… Vedení Hondy tedy mělo všechny důvody ke skepsi, zvlášť po zkušenostech s modelem Insight a filozofií “dostupného hybridu”…

Nejtěžším úkolem Hitomiho tedy bylo přesvědčit vedení, že ačkoli to při pohledu na současné elektromobily tak nevypadá, smyslem jejich existence není, aby zvládaly stovky a tisíce kilometrů při cestách na dovolenou, ale aby zastaly roli přibližovadel po městě a jeho blízkém okolí, zajišťujících běžnou každodenní mobilitu v řádech pár desítek kilometrů. Uvidíme, jestli to byl správný přístup. Honda e se zatím líbí, teď ještě aby ji Evropané kupovali. 😉