Honda (asi) plánuje osvětovou kampaň propagující vodík

Když automobilky před lety přemýšlely, čím doplnit klasické vozy se spalovacím motorem, slibně vypadaly dvě alternativy – bateriové elektromobily a automobily s vodíkovými palivovými články. Z krátkodobého hlediska se jevilo jako snazší cesta přiklonit se k BEV a proto se tomuto typu aut dostalo podpory ze strany vlád většiny vyspělých zemí světa, čímž se vodík dostal na vedlejší kolej.

Abychom byli objektivní – v současnosti se BEV opravdu jeví jako zajímavější volba – akumulátory prochází rychlým vývojem a vybudovat infrastrukturu lze kdekoli, kde vedou v zemi, popřípadě vzduchem, elektrické dráty. Vodík se musí vyrobit (za pomoci elektřiny), (poměrně komplikovaně) uskladnit, přepravit do distribuční sítě, znovu uskladnit a poté se v palivovém článku změnit zpět na elektřinu. Vybudování infrastruktury, zásobování a skladování je drahé, efektivita využití energie oproti BEV zoufale nízká a rozumná váha aut v kombinaci s dojezdem na úrovni běžných benzinových aut nevýhody nevyváží.

Jenže jak budou BEV přibývat, dobíjení bude představovat stále větší nároky na rozvodnou síť, dramaticky se zvětší výkyvy v energetických špičkách a marná sláva – nemalá část populace žije v bytových domech bez přístupu k autonabíječce. A je tu ještě jeden faktor – když budete lidi do něčeho cpát násilím, bude se jim to líbit stále méně – a začnou hledat zalíbení v méně masových alternativách.

A na tu chvíli možná čekají ti, kteří vodíku věří – Honda, Toyota, ale i Hyundai a Mercedes. Vodíková technika by mohla u veřejnosti získávat na popularitě (a zdá se, že se tak poslední dobou i děje) a její pozice by mohla posilovat. A vypadá to také, že Honda chystá propagační kampaň, která by měla získat této technice další plusové body.

Honda si totiž nechala registrovat označení Hydronaut a Hydrogenaut v souvislosti s “propagací technických a vědeckých informací o autech s palivovými články”. No – registrace proběhla 21. června 2016 a skončila 20. ledna 2020 :-D. Jenže už 22. ledna Honda registraci opět obnovila, s původními plány se tedy zřejmě stále počítá, jen se asi čeká na tu správou chvíli, která by nemusela být tak daleko. Honda je sice známá tím, že po technické stránce umí, ale co vůbec neumí – marketingové ji prodat, ale tohle nezní jako špatný nápad.

Před 20-30 lety chtěl být každý astronaut, tak proč by zanedlouho nechtěl být kdekdo Hydrogenautem? Průkopníkem vodíkové techniky a jedním z prvních, kteří budou řídit auto, vybavené tajemným fuel cell. Je ale také možné, že Honda tahle označení drží jen proto, aby to nenapadlo nikoho jiného. 😉 I já jsem ale fanda palivových článků (jako jeden z mála jsem před lety řídil Hondu FCX Clarity …a dost mě to bavilo!) a věřím, že Fuel Cell is the New Cool. Chvíle Hydrogenautů určitě přijde. 🙂

4 komentáře: „Honda (asi) plánuje osvětovou kampaň propagující vodík

  • 4.2.2020 (9:43)
    Permalink

    ono tech zpusobu vyroby je vic nez elektrolyza. Nekdy je to i odpadni produkt dokonce. Takze ono to tak zly nebude.

    • 4.2.2020 (12:38)
      Permalink

      Odpadní produkt to částečně je také, ale rafinerie ho dále využívají, takže využití už pro něj je.

      • 4.2.2020 (15:03)
        Permalink

        tak to chce levne ty hydrogen fuel station na doma 🙂 a hodne slunicka no… Bych si to koupil, kdybych sel do baraku. K tomu nejakou Hondu eH a bylo by na bezny dojizdeni hotovo.
        Jen by ta stanice nesmela byt v cene dalsiho domu.

      • 4.2.2020 (22:22)
        Permalink

        Přesně. Tam, kde je vodík jako odpadní produkt jednoho chemického procesu je okamžitě využit jako vstupní produkt jiného procesu. Tahle naděje je lichá.

Komentáře nejsou povoleny.