Novinky

Šéf Suzuki chce pomoci JPN automobilkám odejít z Číny

Covidová krize připomněla světu, že Čína nepředstavuje jen lákavý trh s levnou pracovní silou, ale také značná politická a bezpečnostní rizika. V souvislosti s covidem řada dodavatelů už přesunula některé aktivity do jiných rozvojových zemí, najdou se ale i tací, kteří si myslí, že je to málo. Mezi takové paří i Kenichi Ayukawa, jenž figuruje nejen jako šéf automobilky Maruti Suzuki, ale i coby asociace SIAM (Society of Indian Automobile Manufacturers), sdružující v Indii působící automobilky.

Ten podle deníku The Economists inicioval řadu jednání s konkurenčními japonskými automobilkami, jejichž cílem je nalákat je k přesunu aktivit z Číny do Indie, kde má Suzuki dlouholeté zkušenosti s výrobou aut. Indie sice prozatím nepředstavuje významný trh, přece jen jde zatím o poměrně chudou zemi, ale s podobným potenciálem jako Čína – tamní populace moc nezaostává, co se kvantity týče. 😉 Její výhodou jsou ale ještě nižší náklady na mzdy, než má Čína, která za posledních 20 let hodně zbohatla.

Bohužel není známo, s jakým výsledkem tato jednání skončila, faktem je, že Toyota, Honda, Nissan a Mitsubishi už v Indii auta vyrábí, ale produkce by mohla být vyšší, zejména pro export. V případě Hondy už se proslýchá, že by mohla z Indie vyvážet, dost možná to s aktivitami Ayukawa-sana souvisí. Současně je ale třeba mít na paměti, že Suzuki patří v Číně k okrajovým značkám, zatímco Honda je čínská dvojka, Toyota trojka a Nissanu patří páté místo v prodejích. Minimálně produkci pro tamní trh tedy tyto značky musí zachovat. Ale jakékoli snížení aktivit v Číně by samozřejmě bylo přínosem. Z řady důvodů…